filmihullu

(etusivu)
(uusin numero)
(arkisto)
(tilaus)
(info)

a r k i s t o | 1 9 9 9

Siirry vuoteen:
1996 · 1997 · 1998 · 1999 · 2000 · 2001 · 2002 · 2003 · 2004 · 2005 · 2006 · 2007 · 2008 · 2009

Kansikuvaa tai otsikkoa klikkaamalla saat luettavaksesi ko. numeron sisällysluettelon sekä valikoidut nettiartikkelit ja Nitraattikopio-stripit.

1 | 99 · Uusi suomalainen elokuva.

"Juha on armollinen elokuva, sillä se armahtaa meidät moraalittomalta nykyelokuvan valtavirralta. Se on kuin erään elokuvantekijän anteeksianto oman ilmaisuvälineensä puolesta: ei elokuva sinäänsä ole vailla moraalia, vain elokuvantekijät ovat."


2 | 99 · Anarkia. Politiikka.

"Tuho muuttuu Pyhän pilkaksi silloin kun yksityisauto, demokratian ja riippumattomuuden vertauskuva, kolhitaan pelkäksi arvottomaksi rotiskoksi. Se on Hollywood-elokuvan järein vastalause amerikkalaista järjestelmää ja sen ylivertaisuutta kohtaan. Se on anarkian täydellisin muoto."


3 | 99 · Aasialainen elokuva

"Miksi Bruce Lee nähtiin uhkana kansanterveydelle? Vastaus löytyy hänen elokuviensa legendaarisen hurjista taistelukohtauksista: salamannopeista potkusarjoista, nunchaku-kapuloiden vaarallisesta tuiskeesta, linnun kirkaisuja muistuttavista sotahuudoista ja hien ja veren peittämistä kasvoista, jotka voivat saman sekunnin aikana heijastaa raivokasta uhmaa, ylivoiman ekstaasia sekä järkytystä, murhetta ja myötätuntoa."


4 | 99 · Dokumenttielokuva. Hitchcock.

"Elokuva ei ole todellisuutta, vaan se on aina tulkinta jostain määritellystä. Suoran elokuvan kannattajat vastustivat dokumenttielokuvan pioneerien tapaa kertoa yleisölle mitä ajatella. Suoran elokuvan ideana oli luoda tyyli, joka minimoisi aiemmin elokuviin sisältyvien kontrollimuotojen käytön."


5-6 | 99 · Jäähyväiset elokuvan vuosisadalle. Kubrick.

"Uuden Hollywoodin nousu tapahtui auteurismin hengessä. Ranskalaiset 1950-luvun kriitikot olivat nostaneet joukon amerikkalaisten studioiden ohjaajia, Howard Hawksista ja Alfred Hitchcockista lähtien, arvoonsa, ja tämä "politique des auteurs" muuttui Yhdysvalloissa liioitelluksi muunnelmakseen, "auteur-teoriaksi" ja "autuerismiksi". Hawks ja Hitchcock olivat tuotannon realiteetit tarkkaan tuntevia ammattilaisia, jotka suhtautuivat humoristisesti heitä ihaileviin kriitikoihin, mutta uuden Hollywoodin nousevat ohjaajat saattoivat ajoittain uskoa olevansa niin suuria neroja, että he olivat riippumattomia todellisuuden vaatimuksista."



· Tilaa Filmihullu ·


filmihullu · filmihullu@kaapeli.fi www-sivut....hopeinenKUU · kuu@megabaud.fi