filmihullu

(etusivu)
(uusin numero)
(arkisto)
(tilaus)
(info)

a r k i s t o | 1 9 9 7

Siirry vuoteen:
1996 · 1997 · 1998 · 1999 · 2000 · 2001 · 2002 · 2003 · 2004 · 2005 · 2006 · 2007 · 2008 · 2009

Kansikuvaa tai otsikkoa klikkaamalla saat luettavaksesi ko. numeron sisällysluettelon sekä valikoidut nettiartikkelit ja Nitraattikopio-stripit.

1 | 97 · Eisenstein. Arkkitehtuuri

"Täytetyillä linnuilla on 'Psykossa' merkitystä sekä juonen kannalta - ne tuovat mukaan eläinten täyttämisen teeman ja valmistavat siten maaperää lopulliselle paljastukselle eli sille, että Norman Bates oli säilyttänyt oman äitinsä ruumiin - että symbolisesti. Hitchcockin elokuvissa linnut vaanivat aina kiiluvin silmin, ja Normanhan on tirkistelijä. Kylpyhuoneen hohtavaa valkoisuutta puolestaan käytetään korostamaan kontrastia, joka syntyy valon ja pimeyden, suihkuhuoneen puhtauden ja ruumin kätköpaikkana toimivan suon saastaisuuden, kaakeleiden hohtavan valkoisuuden ja veren kiillottaman mustan värin välillä."


2 | 97 · SuomiTV

"Jo kauan ennen Ahtisaaren ja Rehnin 'Tuttu juttu' -esiintymisiä Väyrynen ymmärsi viihdeohjelmien, 'pehmeän mediaformaatin' merkityksen. 'Uuden Nixonin' tavoin meille on tarjottu 'uutta Paavoa', joka ei enää ole niin kireä ja huumorintajuton, vaan osaa myös hymyillä ja jopa irrotella. Ehkä Väyrynen on ottanut oppia Kubrickin 'Hohdon' kuuluisasta maksiimista 'All work and no play makes Jack a dull boy'?"


3 | 97 · Eurooppalainen elokuva

"Hollywood on dinosaurus, jonka haluaisin mielelläni nähdä romahtavan oman painonsa alle. Maailma ei tarvitse Hollywoodia, kiitos vain. Hollywood on sairaus."


4-5 | 97 · Psyko. David Lynch

"Elokuvallisessa tilassa mielen rationaalinen pintataso antaa myöten ja katsojan alitajuiset prosessit tulevat mukaan. Sen seurauksena elokuvakokemus muuttuu tavallaan yhdistelmäksi elokuvan omista psyykkisistä kuvioista ja katsojan omista alitajuisista peloista, toiveista, haluista ja fantasioita. Näin vierekkäin istuvat katsojat kokevat tosiasiassa aivan eri elokuvan. Lopullinen kokemus voi olla terapeuttisen vapauttava tai ahdistava, riippuen siitä, millaista materiaalia elokuva on hämmentänyt katsojan alitajunnassa. "


6 | 97 · Itä/Länsi. Fuller. Wayne. Kusturica. Szabó

"Vaikka käsikirjoitus on hyvin tärkeä, kaikki tapahtuu lopulta kameran edessä. Olen nähnyt todella kauniiden käsikirjoituksen muuttuvan kauhuelokuviksi, kun näyttelijät eivät ole olleet inhimillisiä. Siksi näyttelijät ja todellinen elämä valkokankaalla ovat niin tärkeitä."



· Tilaa Filmihullu ·


filmihullu · filmihullu@kaapeli.fi www-sivut....hopeinenKUU · kuu@megabaud.fi