a r k i s t o | 1 9 9 7
Siirry vuoteen:
1996 · 1997 · 1998 · 1999 · 2000 · 2001 · 2002 · 2003 · 2004 · 2005 · 2006 · 2007 · 2008 · 2009
Kansikuvaa tai otsikkoa klikkaamalla saat
luettavaksesi ko. numeron sisällysluettelon sekä valikoidut nettiartikkelit ja Nitraattikopio-stripit.
1 | 97 · Eisenstein. Arkkitehtuuri
"Täytetyillä linnuilla on 'Psykossa' merkitystä sekä juonen kannalta - ne
tuovat mukaan eläinten täyttämisen teeman ja valmistavat siten maaperää
lopulliselle paljastukselle eli sille, että Norman Bates oli säilyttänyt
oman äitinsä ruumiin - että symbolisesti. Hitchcockin elokuvissa linnut
vaanivat aina kiiluvin silmin, ja Normanhan on tirkistelijä. Kylpyhuoneen
hohtavaa valkoisuutta puolestaan käytetään korostamaan kontrastia, joka syntyy
valon ja pimeyden, suihkuhuoneen puhtauden ja ruumin kätköpaikkana toimivan
suon saastaisuuden, kaakeleiden hohtavan valkoisuuden ja veren kiillottaman
mustan värin välillä."
2 | 97 · SuomiTV
"Jo kauan ennen Ahtisaaren ja Rehnin 'Tuttu juttu' -esiintymisiä Väyrynen
ymmärsi viihdeohjelmien, 'pehmeän mediaformaatin' merkityksen. 'Uuden Nixonin'
tavoin meille on tarjottu 'uutta Paavoa', joka ei enää ole niin kireä
ja huumorintajuton, vaan osaa myös hymyillä ja jopa irrotella. Ehkä Väyrynen
on ottanut oppia Kubrickin 'Hohdon' kuuluisasta maksiimista 'All work and
no play makes Jack a dull boy'?"
3 | 97 · Eurooppalainen elokuva
"Hollywood on dinosaurus, jonka haluaisin mielelläni nähdä romahtavan oman
painonsa alle. Maailma ei tarvitse Hollywoodia, kiitos vain. Hollywood on sairaus."
4-5 | 97 · Psyko. David Lynch
"Elokuvallisessa tilassa mielen rationaalinen pintataso antaa
myöten ja katsojan alitajuiset prosessit tulevat mukaan. Sen seurauksena
elokuvakokemus muuttuu tavallaan yhdistelmäksi elokuvan omista
psyykkisistä kuvioista ja katsojan omista alitajuisista peloista, toiveista,
haluista ja fantasioita. Näin vierekkäin istuvat katsojat kokevat tosiasiassa
aivan eri elokuvan. Lopullinen kokemus voi olla terapeuttisen vapauttava tai
ahdistava, riippuen siitä, millaista materiaalia elokuva on hämmentänyt
katsojan alitajunnassa. "
6 | 97 · Itä/Länsi. Fuller. Wayne. Kusturica. Szabó
"Vaikka käsikirjoitus on hyvin tärkeä, kaikki tapahtuu lopulta
kameran edessä. Olen nähnyt todella kauniiden käsikirjoituksen muuttuvan
kauhuelokuviksi, kun näyttelijät eivät ole olleet inhimillisiä. Siksi
näyttelijät ja todellinen elämä valkokankaalla ovat niin tärkeitä."
Tilaa Filmihullu

|