a r k i s t o | 1 9 9 6
Siirry vuoteen:
1996 · 1997 · 1998 · 1999 · 2000 · 2001 · 2002 · 2003 · 2004 · 2005 · 2006 · 2007 · 2008 · 2009
Kansikuvaa tai otsikkoa klikkaamalla saat
luettavaksesi ko. numeron sisällysluettelon sekä valikoidut nettiartikkelit ja Nitraattikopio-stripit.
1 | 96 · Woody Allen. Gangsterit. Teinit.
"1970-luvun puolivälissä Allenin elokuvat alkoivat käsitellä entistä suoremmin
ajan amerikkalaista elämää ja hänen henkilöhahmonsa muuttuivat yhä tyytymättömämmiksi:
he haluavat parempaa seksiä (tai ainekin enemmän seksiä!), he haluavat kertoa
hauskempia vitsejä, he haluavat hienompaa filosofiaa ja he haluavat komeampia elokuvia.
Allenin sankarin elämästä puuttuu jotakin, ja osa ongelmaa on keksiä mitä tuo puute voisi olla."
2 | 96 · Lavastus. Erikoistehosteet. Irlantilainen elokuva
"Elokuvalavastuksen historia ulottuu lähes yhtä kauas kuin elokuva. Jos
aivan ensimmäiset elokuvantekijät kuten Lumière tai Edison tyytyivät
'todellisuuteen sellaisenaan', niin jo Georges Méliès lähti vuonna
1896 alkaneella urallaan toiseen suuntaan: fantasiaan, taikuuteen,
todellisuuden manipulointiin ja rekonstruktioon kameratrikkien ja
lavastettujen näkymien avulla."
3 | 96 · Suomalainen elokuva 100 vuotta
"Helena Karan tähtikuva hahmottuu useammankin elokuvan kohdalla suhteessa
kysymykseen naisten haluista. Monissa Karan esittämissä naishahmoissa
ruumiillistuu myytti naisen totaalisesta rakkaudesta, 'kaikki-tai-ei-mitään'
-asenteesta; ylettömästä halusta joka ylittää ideaaliromanssin rajat ja jota
ei kyetä kanavoimaan yhteisöllisiin rakenteisiin - ja joka näin estää
naista asettumasta ja sovittautumasta vaimon ja perheenäidin sovinnaisiin
rooleihin"
4 | 96 · Dokumenttielokuva
"Istuin pöydän ääressä keskustelemassa noin kahdenkymmenen Armani-pukuisen
herran kanssa siitä, millaisella äänellä penis puhuu ja mitä musiikkia
se kuuntelee. He halusivat muuttaa kaiken elokuvassani. Muistan nousseeni
ylös huutamaan: 'eurooppalainen penis kuuntelee jazzia!'. He eivät uskoneet
minua, vaan muuttivat kaiken. 'Minä ja hän' ei sen jälkeen enää ollut
minun elokuvani ja surin sitä pitkään."
5 | 96 · Spektaakkeli
"Spektaakkelit lumoavat tänä päivänä juuri siksi, että arkielämäämme ei
muuten juuri mahdu pyhyyden tai ylevän elämyksiä. Menneinä vuosisatoina
koko todellisuus oli esivanhemmillemme pelkkää subliimia: luonnonvoimat
jylläsivät, jumalat rankaisivat ja taivas oli ihmeitä täynnä. Tänä päivänä
tiede on poisselittänyt ympäröivän maailman ylevyyden, Juha Föhr jopa
ukonilmojenkin mystiikan. Uskontoihin monet niiden kannatajatkin suhtautuvat
nykyisin melko rationaalisesti, ja harva asvaltintallaaja joutuu eläissään
mitenkään luonnonvoimien armoille. Onneksi päällehyökyvä valkokankaan
spektaakkeli saa meidät unohtamaan orgastisesti rationaaliset rajamme ja
heittäytymään riemuiten elämää suurempien voimien vietäväksi."
6 | 96 · Urheilu
"Viktoriaanisen kauden elokuvista urheiluelokuvat kuuluivat aikansa merkittävimpiin,
sillä sen lisäksi että ne olivat tuolloin erittäin suosittuja, oli urheilulla ja urheilijoilla johtava rooli
elokuvan kehittämisessä. Voi jopa sanoa, että elokuvaprojektorin mekaanista
kehittämistä on yliarvioitu, ja että nyrkkeily loi elokuvan. Elokuva oli
viime kädessä yleisönsä lumous ja ensimmäisten yleisöjen joukossa monet eivät
olleet lainkaan kiinnostuneita itse elokuvista, vaan urheilusta."
Tilaa Filmihullu

|