Mosaiikki
U-karate
Leif
Mökillä
Organisaatio
Week End
Peace
Usko
Vietnam
Rockpop
Uutisia
Tuulet









10.10.1998
Sami
blancbla blancbla blancbla blancbla blancbla blancbla blancbla blancbla
Johdatusta mosaiikkiin
Lisätty:
1.9.1999 Kaitafilmiltä pelastettuja kuvia
19.10.1998 Kirjaston kellarin uusvasemmistolaiset
18.7.2005 Keskustelua Leif Färdingistä sekä kellari- ja kouluelämästä
1.3.2011 Linkit Maximilian's Blues Bandin ja Zotchin musiikkiin Rockpop-sivulle
Mosaiikki-sivusto on laadittu Aleksis Kiven päivänä 1998. Lisäyksiä ja muutoksia on tulossa - tahti tulee kuitenkin olemaan hyvin hidas. Kerron muutoksista tällä sivulla.

Pääosassa on vuosien 1966-70 teiniradikalismi Vaasassa, koululaisnuorison elon ja kaikenkarvaisen etsinnän ("hillua" oli tärkeä verbi) ilmentymät. Kuvio oli moniulotteinen ja sisälsi mielin määrin psykedeelistäkin vaihtelua.

Jotkut ovat koettaneet 60-luvun moniteemaisia tapahtumia hyvinkin rationaalisesti selittää, yleensä Helsinkikeskeisesti ja politiikkaan painottuneesti. Minä en näe tuollaista "vääristelyä" tarpeelliseksi. Saakoot tuon ajan värähtelyt tällaisen katkelmallisen ja (tajunnan)virtailevan kuvauksen, joka sopiikin muuten aika hyvin hypertekstin maailmaan.

Eniten minua kiinnostaa, missä henkisessä maisemassa tämän mosaiikin palaset muodostavat kokonaisuuden. Se maisema on vaikeasti sanoin kuvattavissa, oli silloin ja on nyt. 60-lukulaiset näyt avautuvat parhaiten kenties rockin, popin ja beat/underground -runouden kautta.

"60-luku oli murtuma, jonka hedelmöittävää, monen tekijän kokonaisvaikutusta yksisilmät eivät uskalla vieläkään myöntää", sanoo hyvin Pekka Kejonen vuonna 1997, lähinnä runouden maailmasta tässä sitaatissa on puhe. Mutta mikä hedelmöittävä kokonaisvaikutus tästä murtumasta seurasi? En tiedä, mutta tunnen, että syvällisistä seurauksista on kyse.
Kaikki tuon ajan teemat eivät näy tässä teoksessa. Esimerkiksi saastakysymys tai USA:n mustien kansalaisoikeustaistelu tai idän mystiikka tai porvarien ja työväenliikkeen härnäily tai varsinaiset "koulutyöhön" liittyvät katkelmat puuttuvat lähes tyystin - mutta katsotaan, josko täydennän esitystä myöhemmin. Koen tärkeäksi, että sisällöllisesti olimme melkoisen avautuneita hyvin erilaisille vaikutteille paikkakunnan, Suomen ja koko maailmankin asioissa. Suuntautuminen oli johonkin uuteen, joka syntyisi rockin, rakkauden ja taistelun kautta.

Minulla on toistaiseksi vain melko rajalliset lähdeaineistot. Yksi esimerkki; olen kuulemma ollut päätoimittamassa Vaasan Lyseossa ilmestynyttä lehteä nimeltä Luostariposti/Klosett post. Itse en muista tästä mitään. Toiveissa on, että aineisto vielä löytyy eräältä vintiltä.

Yksi lähdemateriaali kannattaa tässä erikseen mainita. Lainausmerkkeihin ilman lähdemerkintää pistetyt sanomiset on poimittu noin 40 kirjeestä, joita suurella kiitollisuudella vastaanotin vaihto-oppilasvuoteni ajan kaukaisessa Frankenmuthin pikkukaupungissa Yhdysvaltain Michiganissa. Kiitokset erityisesti Riistolle, Simonollalle ja Kimmolle, jotka jaksoivat raportoida tapahtumista ja tunnelmista Merenkurkun vaiheilla!

Tässä esityksessä ei mitään tiettyä järjestystä ole, mutta vasemmassa laidassa toistuvat aina samat linkit (links, ach so!) - turvaa niihin sukelluksessasi vaasalaisten teinien maailmanmosaiikkiin.
Kuva: Risupartaradikaali selittää (Vaasan Kesä, olisikohan ollut -69)
Risupartaradikaali selittää Vaasan Kesä -taphtumassa, olisikohan ollut -69. (Oikeastaan on paikallaan, että kuva on samea.)