YDINASESOPIMUKSET
Ydinsulkusopimus - Ydinkoekieltosopimus - ABM-sopimus
- START- sopimukset - Moskovan
sopimus
Tarvitaan sitovia sopimuksia
Sopimusjärjestelmä on valmiiksi olemassa, luonnos ydinaseet kieltäväksi
sopimukseksi on valmis, valtaosa maailman ihmisistä haluaa ydinaseriisuntaa.
Puuttuu vain ydinasevaltojen poliittinen tahto. Ydinasevallat on
saatava tajuamaan vastuunsa maailman turvallisuudesta.
Ydinasevallat: Yhdysvallat, Venäjä, Ranska, Kiina, Iso-Britannia
Kynnysvaltiot: Israel, Pakistan, Pohjois-Korea
Ydinsulkusopimus
Joukkotuhoaseita on säädelty ja kielletty erilaisilla kahden- ja
monenkeskisillä sopimuksilla. Keskeisimpiä ydinaseita rajoittavia
sopimuksia on vuonna 1970 voimaan astunut ydinsulkusopimus. Sen
tarkoituksena on estää ydinaseiden leviäminen. Ydinasevallat (Yhdysvallat,
Venäjä, Kiina, Ranska ja Iso-Britannia) sitoutuivat olemaan luovuttamatta
ydinaseita tai niiden valmistamiseen tarvittavaa teknologiaa ydinaseettomille
maille ja ydinaseettomat maat hankkimasta niitä. Sopimus myös velvoitti
sopimusosapuolet aloittamaan neuvottelut täydellisestä ydinaseriisunnasta,
mutta teot puuttuvat.
Vuoden 1995 tarkistuskonferenssissa sopimus muutettiin pysyväksi
ja konferenssin loppuasiakirjaan liitettiin joukko sitovia tavoitteita.
Sopimusta tarkistetaan viiden vuoden välein. Vuoden 2000 tarkistuskonferenssissa
jouduttiin toteamaan, että vuoden 1995 päätöksiä sitovista tavoitteista
ei oltu saavutettu ja loppuasiakirjaan liitettiin 13-kohtainen toimintaohjelma.
Sopimuksen ulkopuolella ovat Intia, Pakistan ja Israel. Ydinsulkusopimuksen
tarkistuskonferenssi pidettiin keväällä 2000 New Yorkissa ja se
onnistui ennakoitua paremmin. Loppuasiakirjaan saatiin kirjattua
yksiselitteinen sitoutuminen ydinaseriisuntaan ja siihen liitettiin
lista konkreettisista toimenpiteistä. Vaatimuksena on muun muassa
ydinkoekieltosopimuksen voimaan saattaminen mahdollisimman pikaisesti
ja ydinkokeista pidättäytyminen siihen asti. Ydinaseisiin soveltuvan
materiaalin tuotantoa ja vientiä rajoittavat neuvottelut tulisi
käynnistää mahdollisimman pikaisesti YK:n aseidenriisuntakonferenssissa.
Ongelmana on, että minkäänlaisesta aikataulusta ei sovittu.
Suurimman kiitoksen ydinsulkusopimuksen tarkistuskonferenssin onnistumisesta
ansaitsee New Agenda Coalition, joka työskenteli ja lobbasi ansiokkaasti
New Yorkissa. Keskeistä ydinsulkusopimuksen jatkon kannalta on,
että edes osa konkreettisista toimenpiteistä saataisiin toteutettua
ennen seuraava tarkistuskonferenssia vuonna 2005. Ilman sitä sopimuksen
uskottavuus on vaakalaudalla taas neljän vuoden päästä. New Agenda
Coalition aikookin työskennellä ydinsulkusopimuksen eteen muun muassa
neuvottelemalla ydinasevaltioiden päättäjien kanssa.
Ydinkoekieltosopimus
Ydinkoekieltosopimusta tarvitaan uusien ydinaseiden kehittämisen
estämiseksi ja siitä päätettiin syksyllä 1996 YK:n yleisistunnossa.
Sopimuksen voimaan saattamiseen tarvitaan 44 ydinteknologiaa käyttävän
valtion ratifiointi, mutta 13 vielä puuttuu. Näiden joukossa ovat
mm. Iran, Israel, Pohjois-Korea ja Yhdysvallat. Yhdysvaltain puolustusministeri
Donald Rumsfeld on ilmoittanut, ettei sillä ole aikomusta liittyä
sopimukseen lähiaikoina. Venäjä ratifioi viivyttelyjen jälkeen sopimuksen
keväällä 2000.
Tosiasiallisesti tällä hetkellä on voimassa ydinkoemoratorio eli
kukaan ei tee ydinkokeita, lukuun ottamatta laboratorio-olosuhteissa
tehtäviä nk. subkriittisiä kokeita, jotka eivät aiheuta ydinräjäytystä.
Pelättävissä kuitenkin on, että valtiot ryhtyvät uudestaan suorittamaan
ydinkokeita mikäli sopimusta ei saada voimaan järjellisessä ajassa.
Intiaa ja Pakistania ei varmasti saada sopimukseen mukaan ellei
Yhdysvallat ratifioi sitä.
Maailmassa on tehty kevääseen 2002 mennessä 2057 ydinkoetta.
ABM-sopimus
Mannertenvälisten ohjusten torjuntajärjestelmiä rajoittanut Yhdysvaltojen
ja Venäjän välinen ABM-sopimus (Anti Ballistic Missile Treaty) lakkasi
olemasta voimassa 13.6.2002, kun Bushin hallinto irtisanoutui yksipuolisesti
sopimuksesta. Taustalla oli Yhdysvaltojen halu kehittää kansallinen
ohjustentorjuntajärjestelmä, jolla halutaan torjua niin kutsuttujen
roistovaltioiden (Iran, Irak, Pohjois-Korea, Libya) joukkotuhoasein
Yhdysvaltoihin suorittama isku. Ohjuskilven rakentaminen tulee äärimmäisen
kalliiksi ja se lisää varustelukierrettä myös Eurooppaan rakennettavien
tutka-asemien takia. Lisäksi suunnitteilla on myös merellä ja avaruudessa
toimivia torjunta-asemia, mikä rikkoisi useita avaruuden militarisointia
sääteleviä kansainvälisiä sopimuksia. Tähän asti NMD ei ole vaikuttanut
kovin uskottavalta, koska suurin osa testeistä on epäonnistunut
ja ilmeisesti testituloksia on myös väärennetty, jotta tulokset
näyttäisivät paremmilta. Taustalla on kovaa aseteollisuuden lobbausta.
Kyseessä on valtavat rahasummat.
START- sopimukset
Yhdysvallat ja Neuvostoliitto säätelivät strategista ydinaseistustaan
Start-sopimuksilla (Strategic Arms Reduction). Start I - sopimus
rajoitti kummankin valtion strategisen arsenaalin 6000 ydinkärkeen.
Vuosikausia neuvotellun Start II -sopimuksen oli tarkoitus puolittaa
ydinkärkien määrä, mutta sopimusta ei ole saatu voimaan. Toukokuussa
2002 Yhdysvallat ja Venäjä solmivat Moskovan sopimuksen, jossa ne
sitoutuivat vähentämään ydinkärkiensä määrän 1700-2200 vuoden 2012
loppuun mennessä.
Ydinkärkien määrän rajoittaminen on hyvä asia, mutta uuden sopimuksen
ongelmana on se, että kärkiä ei tarvitsekaan tuhota. Osapuolet voivat
halutessaan varastoida kärjet mahdollista tulevaa käyttöä varten.
Kumpikin osapuoli voi myös koska tahansa irtautua sopimuksesta ilmoittamalla
siitä kirjallisesti kolme kuukautta etukäteen. Kyse on pikemminkin
poliittisesta kannanotosta kuin juridisesti sitovasta sopimuksesta.
Moskovan sopimus
Yhdysvallat ja Venäjä solmivat toukokuussa 2002 nk. Moskovan sopimuksen,
the Strategic Offencive Reductions Treaty (SORT). Sopimuksessa osapuolet
sitoutuvat vähentämään ydinkärkiensä määrän 1700-2200 vuoden 2012
loppuun mennessä. Suunta on oikea, mutta sopimus on puutteellinen.
Se ei määrää kantolaitteista irrotettavia ydinkärkiä tuhottavaksi.
Ydinkärjet voidaan varastoida mahdollista tulevaa käyttöä varten.
Kumpikin osapuoli voi myös itse päättää, mistä ja missä aikataulussa
ydinkärjet sopimusaikataulun puitteissa poistetaan. Minkäänlaisista
todentamis- ja tarkastamismekanismeista ei sovittu. Sopimuksesta
irtautuminen on myös helppoa. Yksipuolinen kirjallinen ilmoitus
kolme kuukautta etukäteen riittää.
Sopimusstatuksesta huolimatta kyse on enemmin poliittista julkilausumasta
kuin juridisesti sitovasta sopimuksesta. Sopimus onkin hyvin herkkä
poliittisille muutoksille.
|