RAUHANASEMAN HISTORIA
Pitkä matka Kannakselta Pasilaan
Rauhanasema rakennettiin vuonna 1915 Vammeljoen rautatieasemaksi Kannakselle,
Uudenkirkon pitäjään. Uusklassista tyyliä edustavan rakennuksen on suunnitellut
ilmeisesti Valtion Rautateiden virkamiesarkkitehti.
Vuoden 1918 tapahtumissa talo toimi Punakaartin esikuntana, koska paikallinen
työväentalo oli tarkoitukseen liian pieni. Vammeljoelta asemarakennus
siirrettiin vuonna 1923 pääkaupunkiin, Pasilaan. Kannaksen rantaradan
liikenne oli kuihtunut Suomen itsenäistyttyä. Rajan yli ei enää tullut
kesävieraita eikä käyty kauppaa. Talo purettiin Vammeljoella ja rakennettiin
hirsi hirreltä uudelleen luonnonkiviperustalle.
Pasilan asemarakennuksen merkittävyyttä kuvaa, että rautatiehallituksen
ylijohtaja asui sen yläkerrassa. Muutenkin asema oli ajan tasalla. Sen
valvontaan asennettiin Suomen ensimmäiset sähkö-vaihteet, joilla junat
ohjailtiin kahden raideparin pääradalle.
Pasila kasvaa
Itä-Pasilan kaupunginosa rakennettiin kerralla miltei valmiiksi 1970
-luvun alussa, jolloin sinne syntyi noin 11 000 uutta työpaikkaa lähinnä
toimistotaloihin. Asukkaita aikaisemmin harvaan asuttuun Pasilaan muutti
noin 5 000. Myöhemmin rakennettiin Länsi-Pasila ja Pasilat yhdistävä silta
yli ratapihan. Helsingin pääkirjasto ja lääninhallituksen massiivinen
talo rakennettiin samaan aikaan Rauhanaseman kanssa.
VR oli jättänyt jo aikaisemmin asemansa tyhjilleen ja aloittanut uuden
suuren asemakompleksin suunnittelun. Lähinnä nousevan vihreän liikkeen
aktivistit, paikallinen yhdyskuntatyöntekijä ja asiaa ajamaan perustettu
osuuskunta vaativat aseman säilyttämistä, johon kaupunki ja VR sitten
suostuivatkin.
VR halusi vanhan asemarakennuksen nopeasti pois uuden alta, ja avasi
alkuvuonna 1984 tarjouskilpailun aseman purkamisesta tiukalla aikataululla.
Tarjouksia tehtiin kuusi, niistä neljä sitoutui säilyttämään rakennuksen
Itä-Pasilassa. Rauhanliitto voitti kilpailun 15 000 markan tarjouksellaan.
Kerrotaan, että joku oli ottanut vanhan asematalon ostamisen esiin toimiston
väen kahvipöytäkeskustelussa, eikä ideaa enää yksinkertaisesti voinut
pysäyttää, koska kukaan ei tuntenut rakennusalaa alkuunkaan.
Ajatuksen aseman siirtämisestä uudelle sijalleen kokonaisena esitti ensimmäisenä
Museovirasto, jonka Rauhanliitto oli kutsunut valvomaan perinnearvojen
säilyttämistä. Pääkirjastoa rakentavalla rakennusliike HAKA-YIT:llä oli
tietoa kuusikerroksisen Izvestijan kivisen toimitalon siirtämisestä, ja
he lähtivät mukaan hankkeeseen. Helmisen kuljetusliikkeeltä löytyi silloin
Suomen suurin, Euroopan toiseksi suurin autolavetti, jonka kantavuus oli
700 tonnia.
Liikekannallepano rauhan puolesta
Elo-syyskuun vaihteessa talo sahattiin irti perustuksistaan, nostettiin
tukipalkeille, vedettiin tunkkien avulla sivuun ja 8. syyskuuta kuorma-auto
peruutti lavetin sen alle. Oli järjestetty oikea siirtojuhla. Rauhanliiton
puheenjohtaja, professori Göran von Bonsdorff otti päähänsä aseman viimeisen
päällikön punaisen virkalakin, ja antoi aseman merkinantoviitalla siirtäjille
lähtökäskyn. Ikkunassa oli rauhanmerkki ja banderolli: Liikekannallepano
rauhan puolesta. Suomen siihen asti suurin kokonaisena siirretty rakennus
hinattiin nykyiseen paikkaansa. Talo painoi 150 tonnia eli 10 tonnia vähemmän
kuin sinivalas, kuten muuan pikkupoika asian totesi.
Kesästä lähtien keskeisenä työvoimana olivat talkoolaiset. Työtunteja
kertyi päiväkirjojen mukaan ehkä 15 000. Kansainvälisiä työleirejä oli
yhteensä seitsemän. Viisi ulkomaalaista oli töissä pitempään mahapalkalla.
Kaksi heistä teki kirvesmiehen töitä peräti vuoden palkatta. Yhteensä
talkoolaisia oli noin 30 maasta.
Kellariosasto ja perustukset saatiin valmiiksi vasta myöhemmin talvella.
Tammikuun 3. päivänä talo vedettiin tunkeilla uusille perustuksilleen.
Pakkasta oli 25 astetta. Asemalaitureilla kerättiin tukea rakennustyölle.
Junista nousevat ohikulkijat kiiruhtivat toimistoihinsa ja sanoivat, että
oli liian kylmä laittaa edes kättä taskuun. Rakentaa tarkeni.
Syyskuun 26. päivänä 1986 asema valmistui ja vihittiin käyttöönsä. Vasta
seuraavina vuosina Rauhanliitolla oli varaa kalustaa taloa. Rautatiehallituksen
kollegion lujat kaariselkäiset tuolit ja pöydät - Eliel Saarisen suunnittelemat
- olivat pitkään kunniakkaasti käytössä kunnes ne siirrettiin liiton perustamaan
Itämerikeskukseen.
Valtion Rautatiet luovutti kaupungille vanhan museohöyryveturin, joka
sijoitettiin aseman itäpuolelle. Veturi oli jatkuvan ilkivallan kohteena,
joten VR siirsi sen 1994 rautatiemuseon suojiin. Veturitorin kiveys, puustot,
istutukset ja kalusteet tulivat 90-luvun alussa. Toritoiminta käynnistyi,
ja talo on tarjonnut torimyyjille tauko- ja huoltotilaa. Tori ja kaunis
talo muodostavat elävän toimintakokonaisuuden. Ohi kulkevaa väylää torille,
asuintaloihin ja kauppoihin sekä pääkirjastolle ja uudelle asemalla käyttävät
päivittäin tuhannet ihmiset.
Ala- ja yläkerran huonejako on sama kuin aseman Pasilan-vuosina. Kellaritilaan
on rakennettu kokoustiloja ja sauna pukuhuoneineen. Rauhanaseman suuri
seinäkello on kuoriltaan alkuperäinen, kellolaite on uusittu. Asema nurkalla
kasvaa omenapuu, joka on psykologien rauhankonfe-renssin lahja vuodelta
1986.
|