MIINAKAMPANJA
Henkilömiina on humanitäärinen katastrofi
- miinat eivät erota sotilaita ja siviilejä, vaan tappavat ja
vammauttavat ihmisiä eri puolilla maailmaa joka päivä
- miinat jatkavat kaiken tielleen osuvan tappamista sodan jälkeenkin
- miinavaara rajoittaa liikkumista ja toimimista laajoilla alueilla
- miinanraivaus on hyvin kallista, vaikka miina onkin näennäisesti
"halpa" ase
- miinojen käyttö on vastoin humanitääristä
oikeutta
- miinojen marginaalinen sotilaallinen hyöty on pieni verrattuna
niiden jälkiseurauksiin siviiliväestölle
Ottawan miinakieltosopimus
Lukuisten kansalaisjärjestöjen ja hallitusten yhteistyöllä
saatiin vuonna 1997 aikaiseksi henkilömiinat kieltävä Ottawan sopimus.
Miinaongelma voidaan ratkaista vain kieltämällä henkilömiinojen
tuotanto, levitys, myyminen ja käyttö täysin. Kansainvälisen miinakampanjan
uraauurtava toiminta palkittiin Nobelin rauhanpalkinnolla samana
vuonna.
Vuonna 2004 miinasopimuksessa on 143 jäsenvaltiota.Yhteensä
tämä tekee kolme neljäsosaa maailman maista. Suomi ei ole yksi näistä.
Syksyllä 2004 Suomen hallitus esittää turvallisuus-
ja puolustuspoliittisessa selonteossaan liittymisen siirtämistä
vuoteen 2012, vaikka vuosikausia oli esitetty sen tapahtuvan vuonna
2006. EU-maista kaikki ovat mukana lukuunottamatta Suomea ja Latviaa,
joka valmistelee pikaista liittymistä. Puola on allekirjoittanut
sopimuksen, mutta ei vielä ratifioinut sitä. Syksyllä
2004 Puolan puolustusministeriö ilmoitti, ettei näe estettä
sopimuksen pikaiselle ratifioinille.
Suomi ja miinat
Suomi on alusta lähtien tukenut Ottawan sopimuksen tekemistä
maailmanlaajuiseksi ja ilmoittanut vuodesta 2001 virallisilla foorumeilla
tavoitteekseen liittyä vuonna 2006. Kun vuoden 2004 turvallisuus-
ja puolustuspoliittista selontekoa valmisteltiin, hallitus kuitenkin
käveli tavoitteen yli ja siirsi liittymisen vuoteen 2012. Nykyinen
hallitus ei kuitenkaan voi tehdä seuraavia sitovia päätöksiä,
ja vaarana on, että tämä sitoumus osoittautuu yhtä
valheelliseksi kuin edeltäjänsä.
Henkilömiinat ovat enemmän humanitäärinen kuin sotilaallinen kysymys.
Suomen puolustusvoimat on perustellut ratkaisua muun muassa sillä,
että miinat ovat kustannustehokas ratkaisu asevelvollisuusarmeijalle
ja maamme pitkä itäraja pitää pystyä miinoittamaan. Myös korvaavien
järjestelmien kalleutta on käytetty perusteluna päätöksenteon
lykkäämiselle.
Suomalaisessa keskustelussa miinat on esitetty hyvänä
ja halpana asejärjestelmänä - miksi niitä korvaamaan?
Miinojen sotilaallinen hyöty nykyisessä sodankäynnissä
on kuitenkin erittäin kyseenalainen. Useat sotilasasiantuntijat
arvioivat, että nykyaikaisen armeijan etenemistä miinat
tuskin estävät. Strategisten iskujen torjunnassa niillä
ei ole merkitystä. Lähinnä miinat vahingoittaisivat
siviiliväestöä. Miinojen uhrit lasketaan miljoonissa,
ja useissa osissa maailmaa niitä pidetään joukkotuhoaseena,
josta halutaan lopullisesti eroon.
Samaan aikaan Suomi on aktiivinen miinanraivaaja eri puolilla maailmaa,
mikä on sinänsä positiivista. Suomi tekee laajaa kansainvälistä
yhteistyötä ja tukee kehitysmaiden omaa miinanraivaustoimintaa,
kehittää niille sopivaa tekniikkaa ja harjoittaa uhreiksi joutuneiden
avustamista.
Miinakieltoon liittymättömyydellämme jarrutamme tärkeän kansainvälisen
sopimuksen voimaansaattamista. Suomen politiikka murentaa EU:n yhtenäisyyttä
ja kansainvälistä humanitääristä oikeutta.
Miinapolitiikkaamme vaarantaa maamme maineen rauhaa edistävänä,
demokraattisena maana. Toiminnallaan Suomi osoittaa olevansa valmis
sitoutumaan kansainvälisiin normeihin vain silloin kun uhraukset
eivät ole liian suuria. Mihinkään muuhun kuin normien kunnioittamiseen
ja yhteisten sopimusten noudattamiseen ei kansainvälinen järjestelmä
kuitenkaan voi perustua. Tähän näkemykseen suurin osa suomalaisista
varmasti yhtyy.
Rauhan, ihmisoikeuksien ja kehityksen puolesta työtä tekevät kansalaisjärjestöt
vaativat, että Suomen pitäisi pikimmiten raivata omat miinat varastoista
ja tiensä Ottawan sopimuksen jäsenmaaksi. Valtionhallinnossa kaavailtu
aikataulu (vuonna 2012) on aivan liian myöhään.
Levitä tietoa, kirjoita ministereille, paasaa kavereille ! Kampanjoinnista
kiinnostuneet voivat ottaa yhteyttä Suomen Rauhanliittoon.
Pääministeri Matti Vanhanen
Ulkoministeri Erkki Tuomioja
Puolustusministeri Seppo
Kääriäinen
Lisätietoja:
Turvallisuus- ja
puolustuspoliittinen selonteko 2004
Rauhanliitto ja Sadankomitea: Miinasopimusta ei voi lykätä.
Lehdistötiedote
2.9.2004
|

Tiivistelmä
suomeksi Landmine Monitor 2004 - raportin pääkohdista
(pdf)
Lisätietoja
rauhanliitto@kaapeli.fi
>>
Suomen Rauhanliitto
>> Miinalinkit
"The lucky thing is that mines do not have sex. They do not
breed. Once cleared, mines are gone, finito, terminado, khallas."
- Guy Willoughby, Director, The Halo Trust
LANDMINE
MONITOR 2004
Maailman miinatilanne 2003-2004 sekä viiden vuoden arvio
Ottawan prosessista
MIINAKAMPANJAN SAAVUTUKSIA
- käyttö on vähentynyt: henkilömiinoja on vuoden
2003 toukokuun jälkeen käyttänyt neljä
maata edellisvuoden kuuden sijaan.
- varastot ovat pienenneet merkittävästi: 65 maata
on tuhonnut miinavarastonsa kokonaan, yhteensä 37 miljoonaa
miinaa.
- uhreja on vähemmän; raportoituja uusia uhreja 2002-03
oli 8065 henkilöä. Kaiken kaikkiaan uhreja vuodessa
arviolta 15000-20000.
- rahoitus: Humanitääriseen miinatyöhön
on käytetty 2,07 miljardia dollaria vuosina 1992-2003.
Vuonna 2003 humanitääristä työtä
rahoitettiin 25 miljoonalla dollarilla, kasvua edellisvuodesta
kahdeksan prosenttia.
- miinanraivausta on 2003-04 tehty 65 maassa. Vuoden
2003 aikana raivattiin 149 neliökilometriä, 174
167 henkilömiinaa, lähes kymmenen tuhatta ajoneuvomiinaa
ja 2,6 miljoonaa räjähdettä.
- tuotanto on vähentynyt. Ainakin 36 valtiota on
lopettanut miinojen valmistuksen.
- kauppa valtioiden välillä on Ottawan
sopimuksen myötä käytännössä
loppunut 1990-luvun puolivälissä. Laiton kauppa
on hyvin vähäistä.
MIINAKAMPANJAN HAASTEITA
- Georgia, Myanmar (Burma), Nepal ja Venäjä ovat
käyttäneet miinoja raportointijakson aikana.
- Sopimuksen ulkopuolella on yhä 42 valtiota, kuten
Kiina, Yhdysvallat ja Venäjä, useat Lähi-idän
ja Aasian maat.
- Miinojen vaivaamia maita on edelleen 83, joista 52 kuuluu
Ottawan sopimuksen jäsenmaihin. Vuosina 2003-04 oli
ainakin 13 maata, joissa ei ollut lainkaan miinanraivausta
eikä koulutusta miinariskien varalta. Vaarana on, etteivät
kaikki valtiot pysty täyttämään sopimusvelvoitteitaan
ja raivaamaan miinojaan vaaditussa 10 vuodessa.
|
|