YK:n ihmisoikeussopimusten
valvonta
Eräät varhaiset
ihmisoikeussopimukset eivät sisällä varsinaisia
valvontajärjestelmiä, vaan sopimuksen osapuolina olevat valtiot valvovat
toisiaan. Ihmisoikeussopimukset ovat kuitenkin sikäli
erikoislaatuisia kansainvälisiä sopimuksia, että ne luovat
oikeuksia yksilöille eivätkä niinkään sopimuksen muille
osapuolille (valtioille). Siksi YK:n ihmisoikeussopimuksiin on
1960-luvun puolivälistä lähtien säännönmukaisesti liitetty
nimenomaiset valvontajärjestelmät, joiden avulla voidaan arvioida, kuinka sopimuksessa
yksilöille turvatut oikeudet toteutuvat.
Valvontamenettelyn
päämuodot:
1. Valtioiden raportointi
Raportointimenettely liittyy kaikkiin keskeisiin YK:n
ihmisoikeussopimuksiin. Niillä tarkoitetaan tässä vuoden 1966
yleissopimuksia yhtäältä kansalaisoikeuksista ja
poliittisista oikeuksista (KP-sopimus), toisaalta
taloudellisista, sosiaalisista ja sivistyksellisistä
oikeuksista (TSS-sopimus) sekä vuoden 1965 rotusyrjinnän
vastaista yleissopimusta, naisten oikeuksien sopimusta vuodelta
1979, vuoden 1984 kidutuksen vastaista sopimusta sekä vuoden
1989 lapsen oikeuksien sopimusta.
Kukin sopimusvaltio laatii
määräajoin (kahdesta viiteen vuotta sopimuksen mukaan)
kertomuksen siitä, miten sopimusta on toteutettu ja mitä
ongelmia mahdollisesti on ilmennyt. Kertomus käsitellään
sopimuksen noudattamista valvovassa
riippumattomassa asiantuntijaelimessä. Esimerkiksi KP-sopimusta
valvoo YK:n ihmisoikeuskomitea, lapsen
oikeuksien sopimusta taas lapsen oikeuksien komitea.
Sopimusvaltio lähettää komitean kokoukseen valtuuskunnan,
joka vastaa suullisesti komitean jäsenten kysymyksiin, jotka koskevat
valtion kertomusta ja muuta käytettävissä olevaa informaatiota.
Käsittelyn lopuksi komitea hyväksyy maakohtaiset
päätelmät, joissa mm. annetaan tarvittaessa suosituksia
lainsäädännön muuttamiseksi.
2. Valitusmenettely
Kolmeen edellä mainittuun
sopimukseen liittyy myös valitusmenettely: KP-sopimus,
rotusyrjinnän vastainen sopimus ja kidutuksen vastainen sopimus
sisältävät mahdollisuuden yksilövalituksiin. Valituksen
johdosta annettava päätös ei ole sinänsä
velvoittava, vaan se edustaa kansainvälisen
asiantuntijaelimen arviota siitä, mihin valtio on
sopimuksen nojalla velvollinen. Yksilövalitusmenettelyillä on
tärkeä merkitys sopimusmääräysten sisällön
tulkitsemisessa. YK:n piirissä
keskustellaankin myös muiden ihmisoikeussopimusten
täydentämisestä erillisillä lisäpöytäkirjoilla, jotka
mahdollistaisivat yksilövalitukset myös esimerkiksi naisten
oikeuksien komitealle.
KP-sopimukseen, rotusyrjinnän
vastaiseen sopimukseen ja kidutuksen vastaiseen yleissopimukseen
liittyy myös valtioiden mahdollisuus valittaa toisen
sopimusvaltion menettelystä. Menettelyyn ei ole kuitenkaan turvautunut
yksikään valtio.
|