YK:n ihmisoikeuskomitea
valvoo KP-sopimuksen toimeenpanoa
Kansalais- ja poliittisia oikeuksia
koskevan yleissopimuksen toimeenpanoa valvoo YK:n alainen
ihmisoikeuskomitea (Human Rigths Committee). Komiteaan kuuluu 18
riippumatonta asiantuntijaa, jotka sopimukseen liittyneet
valtiot ovat valinneet. Jäsenet eivät kuitenkaan edusta omia valtioitaan.
Ihmisoikeuskomitea valvoo KP-sopimuksen toimeenpanoa monin tavoin.
Valtioiden
raportointivelvollisuus
Komitea tutkii sopimukseen
liittyneiden maiden toimittamat määräaikaiskertomukset,
jotka perustuvat sopimuksen 40. artiklan velvoitteeseen.
Jokaisen valtion täytyy
toimittaa ensimmäinen raportti vuoden kuluessa sopimukseen
liittymisestä ja sen jälkeen aina, kun komitea niin
määrää. Raportit tutkitaan avoimissa istunnoissa ja
kyseessä olevan valtion edustajien läsnä ollessa. Heille
voidaan myös esittää kysymyksiä. Komitea antaa jokaisen
valtioraportin käsittelyn päätteeksi loppukommentit, jotka
sisältävät keskustelun pääkohdat sekä valtiolle tehdyt
ehdotukset ja suositukset siitä, miten yleissopimusta
voitaisiin toteuttaa entistä paremmin.
Komitea voi myös käsitellä
valtioiden toisiaan vastaan tekemiä valituksia sillä
ehdolla, että molemmat ovat antaneet erityisen
ilmoituksen, jossa komitean tämä rooli tunnustetaan.
Kyseisiä valituksia ei kuitenkaan ole
toistaiseksi vastaanotettu. Ihmisoikeuskomitea myös tulkitsee
yleissopimuksen tiettyjen artiklojen sisältöä ja merkitystä
yleiskommenteissaan. Ne luovat yleissopimuksen juridiikkaa ja
ohjaavat siten sopimukseen liittyneitä maita noudattamaan
yleissopimuksen velvoitteita sekä laatimaan valtioraportteja.
Komitea raportoi työstään vuosittain YK:n yleiskokoukselle
ECOSOCin kautta.
Yksilövalitukset
KP-sopimuksen valinnaisen
pöytäkirjan määräysten mukaan komitea voi myös
vastaanottaa valituksia ihmisiltä, jotka väittävät
KP-sopimuksessa mainittuja ihmisoikeuksiaan loukatun. Kyseisen valtion on kuitenkin täytynyt ratifioida
valinnainen pöytäkirja. Valitus tehdään toimittamalla
kirjallinen ilmoitus komitealle. Valittaja voi käyttää myös
avustajaa silloin, kun ihmisoikeusloukkauksen kohteeksi joutunut
ei itse voi henkilökohtaisesti vedota komiteaan.
Komitea tutkii
ensin sen, otetaanko tapaus käsittelyyn. Seuraavaksi tutkitaan
valituksen asiasisältö ja todellisuuspohja suljetuissa
istunnoissa, siis vain komitean jäsenten läsnä ollessa.
Jotta valitus voitaisiin käsitellä, sitä ei saa toimittaa nimettömänä,
se ei saa liittyä menettelytapojen
väärinkäyttöön, se ei saa olla käsittelyssä missään
toisessa kansainvälisessä valituselimessä, ja lisäksi
valittajan on täytynyt käyttää kaikki
kotimaiset oikeuskeinot.
Luottamuksellisen käsittelyn
jälkeen komitealla on valtuudet tuoda mikä tahansa
käsittelyyn ottamansa yksilövalitus kyseessä olevan valtion
tietoon. Valtio taas sitoutuu antamaan komitealle kuuden
kuukauden kuluessa kirjallisen selityksen asiasta ja niistä
oikaisutoimista, joihin valtio on mahdollisesti asiassa
ryhtynyt.
Komitea ottaa huomioon kaiken alkuperäisen
valittajan, ihmisoikeusloukkauksen uhrin tai kyseessä olevan
valtion sille toimittaman kirjallisen aineiston. Komitea omaksuu
tapauksesta kannan, joka toimitetaan kyseessä
olevalle valtiolle ja valittajalle siinä toivossa, että valtio
ryhtyy asiassa toimenpiteisiin. Komitea myös julkistaa
päätöksensä ja näkökantansa.
YK:n ihmisoikeuskomitea on neljässä
tapauksessa todennut Suomen loukanneen sopimusvelvoitteitaan
kansalais- ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen
nojalla. Tapaukset Vuolanne v. Suomi (265/1987) ja Torres v.
Suomi (291/1988) koskivat molemmat hallinnollista
vapaudenriistoa ilman tuomioistuimen kontrollia. Molemmat
johtivat lainmuutoksiin ja lopulta myös valittajalle
maksettuihin vahingonkorvauksiin.
Perustuu teksteihin Scheinin: Yhteiset ihmisoikeutemme
Levin: Ihmisoikeudet. Kysymyksiä ja vastauksia
|