Lukion äidinkieli
Lukion äidinkielen opetus opastaa arvostamaan
omaa kulttuuria ja kieltä. Samalla se ohjaa monikulttuurisuuden
ja monikielisyyden ymmärtämiseen, sekä suvaitsevaisuuteen.
Opetuksen tavoitteena on myös kehittää aktiivista
kansalaisuutta tukevia vuorovaikutus- ja viestintätaitoja.
Näihin yleisiin tavoitteisiin sopivia
ihmisoikeuskasvatuksen teemoja ovat erityisesti
mediakriittisyyteen kannustavat harjoitukset, sekä oikeudet jotka
ovat demokraattisen ja vapaan yhteiskunnan kulmakiviä, kuten sananvapaus
ja muut ns. demokraattiset oikeudet, kuten kokoontumis,
yhdistys- ja järjestäytymisoikeus sekä oikeus
osallistua maansa hallintoon. Oppilaita on hyvä kannustaa
pohtimaan omaa mahdollisuuttaan käyttää kieltä vaikuttamisen
välineenä - kaikkialla
se ei ole mahdollista!
ÄI 1 Kieli, tekstit ja vuorovaikutus
Mediakriittisyyteen kannustavia harjoituksia
esimerkiksi ihmisoikeudet
ja globalisaatio-osion harjoituksissa.
ÄI 4 Tekstit ja vaikuttaminen
Kirjallisuuden yhteiskunnallista vaikutusta
tarkasteltaessa on hyvä ottaa esille sananvapaus,
sekä ihmisoikeuksien
kehitys. Sananvapauden merkitystä voi esitellä esimerkiksi
tunnettujen ihmisoikeustaistelijoiden kautta. Sananvapaudesta
Internet-aikakaudella kertoo Kiinalaisen Huan
Qi:n tarina.
ÄI 6 Kieli, kirjallisuus ja identiteetti
Teeman yhteydessä on hyvä käsitellä paitsi
monikultturisuutta ja suvaitsevaisuutta, myös vähemmistöjen
oikeuksia. Kielivähemmistöistä konkreettisimmin ja
luontevimmin tulevat esille suomenruotsalaisten
ja saamelaisten
oikeudet.
Lisäksi ihmisoikeudet ja ihmisoikeuksia
sivuavat aiheet sopivat lähes minkätahansa kirjoitus- tai
puheharjoituksen aineeksi, jolloin oppilaan voi helposti ohjata
etsimään taustatietoa ihmisoikeudet.netistä.
Lukion opetussuunnitelman
perusteiden (28.8.2003) pohjalta koonnut Jane Anttila.