Peruskoulun
äidinkieli
Peruskoulun äidinkielen opetuksen tavoitteena
on, että oppilaasta tulee aktiivinen ja eettisesti vastuullinen
viestijä sekä lukija, joka pääsee osalliseksi kulttuurista
sekä osallistuu ja vaikuttaa yhteiskuntaan.
Oppilaan taito tuottaa tekstejä ja
hyödyntää niitä eri tarkoituksiin kehittyy, ja hän rohkaistuu
tuomaan esille ja perustelemaan näkemyksiään sekä
kommentoimaan rakentavasti muiden ajatuksia.
Oppilas saa käsityksen median ja tekstien
mahdista tuottaa mielikuvia, muokata maailmankuvaa ja ohjata
ihmisten valintoja. Oppilaan eettinen tietoisuus vahvistuu, ja
hänen näkemyksensä kulttuureista laajenee. Samalla hän kasvaa
suvaitsevaiseksi erilaisia kielenpuhujia kohtaan.
Näihin yleisiin tavoitteisiin sopivia
ihmisoikeuskasvatuksen teemoja ovat erityisesti
mediakriittisyyteen kannustavat harjoitukset, sekä oikeudet jotka
ovat demokraattisen ja vapaan yhteiskunnan kulmakiviä, kuten sananvapaus
ja muut ns. demokraattiset oikeudet, kuten kokoontumis,
yhdistys- ja järjestäytymisoikeus sekä oikeus
osallistua maansa hallintoon. Oppilaita on hyvä kannustaa
pohtimaan omaa mahdollisuuttaan käyttää kieltä vaikuttamisen
välineenä - kaikkialla
se ei ole mahdollista!
Mediakriittisyyteen kannustavia harjoituksia
löytyy esimerkiksi ihmisoikeudet
ja globalisaatio-osion harjoituksista.
Monikultturisuuden ja suvaitsevaisuuden teemaa
voidaan harjoittaa esimerkiksi käsittelemällä Suomen
vähemmistöjä, tai pohtimalla miten ihmisoikeudet toteutuvat
meillä ja muualla.
Lisäksi ihmisoikeudet ja ihmisoikeuksia
sivuavat aiheet sopivat lähes minkätahansa kirjoitus- tai
puheharjoituksen aineeksi, jolloin oppilaan voi helposti ohjata
etsimään taustatietoa ihmisoikeudet.netistä.
Peruskoulun opetussuunnitelman
perusteiden (16.1.2004) pohjalta koonnut Jane Anttila.