TEP-tiedote 3/00

Rannanpeltotalo, Suomusjärvi

Tavoitteet

Rannanpeltotalo sijaitsee Suomusjärvellä, Turun ja Helsingin puolivälissä. Talo on toinen tuotekehitysketjussa, jonka tavoite on kehittää jokamiehen matalaenergia- eli energiatehokas pientalo. Päämäärä oli suunnitella ja rakentaa yksinkertainen puurakenteinen omakotitalo, joka on mahdollisimman pitkäikäinen, tiloiltaan muunneltava ja tehty mahdollisimman vähistä osista. Materiaalien tuli olla mahdollisimman pitkälle uusiutuvia ja energian uusiutuvista lähteistä.

Tämän tuotekehitysketjun ensimmäinen talo on Marjalan ekotalo Liperissä. Se rakennettiin Joensuun asuntomessuille 1995. Poikkeuksellisen laajassa tutkimuksessa koottiin tietoja pientalon ympäristövaikutuksista sen elinkaaren kaikissa vaiheissa. Tämän tutkimuksen tulosten perusteella tehtiin seuraava parannettu versio, Rannapeltotalo.

Talon ominaisuuksia

Talo on tehty puusta ja puupohjaisista tuotteista. Pääasiallinen eristemateriaali on selluvilla. Sitä on ulkoseinissä 300 mm, alapohjassa 400 mm ja yläpohjassa 450 mm. Lisäksi lämmöneristeenä toimii levytyksenä käytetty 25 mm huokoinen kuitulevy. Ikkunat ovat pääosin suoraan rakennuksen runkoon asennettuja ns. Superlaseja, joissa on lisäksi krypton-kaasutäyte. Vaipan eri osien lämmönläpäisyluvut eli U-arvot (entiset k-arvot) ovat

ulkoseinät

0,12 W/m²K

alapohja

0,10 W/m²K

yläpohja

0,084 W/m²K

ikkunat

0,85 W/m²K

Talossa käytetään vain uusiutuvia energioita. Tilojen lämmityksen ja lämpimän käyttöveden tarvitsema energia tuotetaan polttopuilla ja aurinkoenergialla. Aurinkokeräimiä on talon katon etelälappeella 13,2 m². Varaenergiana on 6 kW sähkövastus varaajassa. Sähkö tulee Lumituuli Oy:n tuulivoimalasta.

Kun aurinkoenergiaa ei ole saatavilla tuotetaan talon tarvitsema lämpö polttamalla puita olohuoneen tulisijassa. Talon hyvän lämmöneristyksen, ilmanpitävyyden ja poistoilman lämmöntalteenoton ansiosta mitään muuta lämmityslaitetta ei tarvita.

Aurinkoenergia ja noin puolet puunpoltosta saatavasta energiasta varastoituu 2300 litran vesivaraajaan. Siihen varastoitua lämpöä otetaan sekä talon lämmitykseen että lämpimään käyttöveteen. Lämmöntalteenotolla varustettu tulo- ja poistoilmanvaihtokone vaihtaa koko talon ilmaa ja samalla siirtää lämpöä tuloilman mukana asuintiloihin. Märkien tilojen laatoitetuissa lattioissa on vesikiertoinen lattialämmitys. Tulisija lämmittää säteilyllään suurta osaa talosta.

Energian kulutus

Rannanpeltotalon asuinpinta-ala on 155 m² ja tilavuus 600 m³. Taloon muutettiin kesällä 1997, joten energian kulutustietoja on vasta kahdelta lämmityskaudelta (liite). Tilojen lämmitysenergia, mukaan lukien lämmitystekniikan puhaltimien ja pumppujen tarvitsema sähkö, on ollut:

lämmityskausi

lämmitysenergia kWh

kWh/asunto-m² vuodessa

1997-98

10414

67

1998-99

12695

82

Aurinkoenergiaa on käytetty 1997-98 yhteensä 1533 kWh ja 1998-99 yhteensä 2040 kWh pääasiassa kesänaikaiseen lämpimän veden tuottoon ja lattialämmityksen.

Rakennus- ja käyttökustannukset la rakentamisen lisäkustannusten takaisinmaksuaika

Rannanpeltotalon rakennuskustannukset olivat 6100:- /m² eli yhteensä 945000 markkaa, mikä sisältää myös rakennuttajien arvioidun oman työn osuuden (7 htkk).

Talon vuotuiset energiakustannukset ovat noin 4700 markkaa. Tästä polttopuun osuudeksi on laskettu valmiin polttopuun hinta eli 2500 markkaa (noin 10 pino-m³ vuodessa). Sähköä kuluu noin 3700 kWh vuodessa, mikä maksaa 2200 markkaa.

Rannanpeltotalon lisäkustannukset tavanomaiseen taloon verrattuna olivat noin 30000 markkaa. Nämä lisäkustannukset on maksettu takaisin lämmitysenergian säästöillä jo alle 10 vuodessa nykyisen energian hinnan mukaan laskien (liite).

Rakentajat ja omistajat

Marja-Leena Andelmin ja Pekka Leppänen