Naisten oikeudet
Ihmisoikeudet
kuuluvat myös naisille. Vaikka kyse on kaikille ihmisille
sukupuoleen katsomatta kuuluvista oikeuksista, niiden tarkastelu
naisten näkökulmasta saattaa avata uusia ulottuvuuksia
perinteisiinkin ihmisoikeuksiin.
Ajatellaanpa esimerkiksi naisiin perhepiirissä
kohdistuvaa sukupuolista ja muuta väkivaltaa, joka on edelleen
vakava ongelma suuressa osassa maailman maita. Aviomiehet
saattavat pahoinpidellä puolisoaan ja pakottaa tämän
sukupuoliyhteyteen väkivallalla tai sillä uhkaamalla.
Olettakaamme, että rouva A. joutuu usein
miehensä seksuaalisen ja muun väkivallan uhriksi. Hänen
kotimaassaan avioliitossa tapahtuva raiskaus ei ole virallisen
syytteen alainen rikos, ja A. pelkää tehdä omissa nimissään
rikosilmoitusta. Lisäksi hän epäilee, ettei hänen miehensä
tuomitsemiseen kuitenkaan saada tarpeeksi todisteita, kun
lääkärin toteamat vammat ovat ainakin toistaiseksi olleet vain
mustelmia.
Kysymme asiassa neuvoa kahdelta
kuvitteelliselta ihmisoikeusasiantuntijalta. Heistä ensimmäinen
on 1700-luvulla syntynyt nyt 200-vuotias valkopartainen vanhus,
alkuperäisen liberalismin aateperinnön edustaja. Hänen mukaansa
rouva A:n ongelma liittyy yksilöiden välisiin suhteisiin eikä
merkitse julkisen vallan puuttumista vapaiden yksilöiden
oikeuksiin. Hän saattaisi jatkaa, että väkivalta perhepiirissä
on ehkä moraalinen ongelma, mutta jos julkinen valta tahtoo
puuttua siihen lainsäädäntötoimin, olisi varottava kajoamista
ihmisoikeuksien suojaamaan yksityiselämään. Siksi esimerkiksi
avioliitossa tapahtuvan raiskauksen tekeminen virallisen syytteen
alaiseksi olisi vaarin mielestä huono ratkaisu.
Seuraavaksi menemme nykypolven
ihmisoikeusasiantuntijan puheille. Hän ottaa huomioon myös
naisnäkökulman ja tunnistaa naisiin kohdistuvassa
perheväkivallassa aidon ihmisoikeusongelman. Kyseessä on ainakin
oikeus turvallisuuteen, jonka sekä Euroopan ihmisoikeussopimus
että YK:n KP-sopimus takaavat yhdessä henkilökohtaisen vapauden
kanssa. Törkeissä tapauksissa kyse saattaisi olla myös
julmasta, epäinhimillisestä tai halventavasta kohtelusta, jonka
äsken mainitut ihmisoikeussopimukset kieltävät kidutuksen
yhtey-dessä. Kummastakin ihmisoikeudesta seuraa paitsi valtion
velvollisuus olla itse loukkaamatta ihmisten fyysistä
turvallisuutta ja koskemattomuutta, myös velvollisuus suojata
positiivisin toimenpitein kyseiset ihmisoikeudet yhteiskunnan
jäsenille.
Tarvitaan siis lainsäädäntöä, joka
tehokkaasti suojaa naisten oikeuden turvallisuuteen ja
ruumiilliseen koskemattomuuteen, myös silloin kun siihen
kohdistuva uhka tulee aviomiehen taholta. Jos tehokas suoja ei ole
aikaansaatavissa ilman tekojen saattamista virallisen syytteen
alaisiksi, ihmisoikeudet edellyttävät tuollaista lainmuutosta.
Asiantuntijamme mielestä kyseessä olevan valtion
lainsäädäntö ei vastaa ihmisoikeussopimusten asettamia
velvoitteita.
Yleisemminkin voidaan sanoa, että
naisnäkökulma ihmisoikeuksiin johtaa perinteisistä
vapausoikeuksista johdettujen positiivisten toimintavelvoitteiden
painottamiseen. Se auttaa myös tiedostamaan vapausoikeuksien ja
TSS-oikeuksien väliset yhteydet. Juuri samat painotukset ovat
ominaisia esimerkiksi pohjoismaiden edustamalle
ihmisoikeuspolitiikalle, joka pyrkii välttämään eri ryhmiin
kuuluvien ihmisoikeuksien vastakkainasetteluja ja eräiden
ihmisoikeuksien (vapausoikeuksien) asettamista toisten edelle.
Perustuu
tekstiin Scheinin: Yhteiset ihmisoikeutemme.