TEP-tiedote 1/01

Tekniikka elämää palvelemaan ry - tekniken i livets tjänst rf

Toimintasuunnitelma vuodelle 2001

Yleistä

TEP edistää luonnon kiertokulkuihin mukautuvia ja globaalia tasa-arvoa lisääviä teknisiä ratkaisuja yhteistyössä ja verkostoituen muiden organisaatioiden kanssa. Vuoden 2001 toiminnan pääalueet ovat uusiutuvien energialähteiden käytön edistäminen ja muu ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä teknologia, tekniikan etiikka sekä kehitysyhteistyö.

TEPin vaikutusta lisätään panostamalla jäsenhankintaan ja monitahoiseen yhteistyöhön. Jäsenistön palveluja kohennetaan edelleen. Järjestetään luentoja ja vierailuja ajankohtaisiin aiheisiin liittyen ennen kaikkea TEP-klubien merkeissä.

Ekologisesti ja sosiaalisesti kestävä teknologia

Yhteistyössä muiden kansalaisjärjestöjen kanssa TEP toimii kestävän teknologia- ja energiastrategian puolesta painottaen vaihtoehtoisten, uusiutuvien energialähteiden käyttöä ja energian säästämistä. Energiantuotannon ohella keskeisessä asemassa ovat ympäristösuunnittelun, rakentamisen ja liikenteen teknologiat sekä kehitysmaihin soveltuva kestävä teknologia. TEP pyrkii vaikuttamaan lausunnoillaan ja tiedotteillaan lainsäädäntöön.

TEP painottaa kestävän ja luontoa säästävän kehityksen mukaisen elämäntavan merkitystä ja muuhun kuin kulutukseen perustuvien elämänarvojen löytämisen tärkeyttä. TEP tukee ratkaisuja ja rakenteita, jotka helpottavat yksilöllisen elämäntavan muuttamista ympäristöystävällisempään suuntaan. Kansallisen ilmastopolitiikan tavoitteiden saavuttamisessa TEP korostaa uusiutuvien energianlähteiden käyttöä ja energian säästämistä.

Tekniikan etiikka, tekninen koulutus ja kasvatus

TEPin periaatteiden muotoilua ja esilletuontitapaa kehitetään www-sivuja, koulutusmateriaalipakettia, ja esitettä varten. Keskustelua tekniikan etiikasta ylläpidetään tekniikan asiantuntijoiden yhteisöissä ja laajemminkin.

Yleinen asennemuutos etenee ennen kaikkea nuorten kautta. TEP toimii aloitteellisesti teknillisten oppilaitosten suuntaan jotta "Tekniikka, arvot ja tulevaisuus" -tyyppiset kurssit tulisivat osaksi perusopintoja. Etsitään keinoja ekologisesti ja sosiaalisesti kestävän teknologian ja sen arvomaailman tunnetuksitekoon myös kouluissa ja nuorisojärjestöissä.

Järjestetään seminaareja ja koulutustilaisuuksia kestävästä teknologiasta.

Kehitysyhteistyö

Vuonna 2001 toiminnan painopiste on kahdessa kehitysyhteistyöhankkeessa. Uusi hanke Green Namibia Eco Centren tukeminen aloitetaan. Hankkeen kestoksi on suunniteltu viisi vuotta, täsmällisemmät suunnitelmat on laadittu kolmelle vuodelle, jonka mukaan tukirahoitusta vuosille 2001-2003 on anottu KYO:lta.

Hanke toteutetaan Namibiassa Oshakatin alueella, jossa ennestään on TEPin hallintoon siirtynyt Green Namibia Communityn puutarha ja toimitilat vuokratontilla.
Tarkoituksena on toteuttaa ekologisia ratkaisuja ja erityisesti aurinkoenergiaa hyväksikäyttävä (GNEC) tutkimus-, kehitys-, opetus- ja tuotantokeskus, jossa mm.

• jatketaan ja laajennetaan olemassaolevaa puutarhaa ja taimitarhaa, jonka markkinoitia tehostetaan,
  • hankitaan ja tehdään aurinko- ja tuulienergiaa hyväksikäyttäviä välineitä ja laitteita, käynnistetään pientuotantoa,
  • aloitetaan rakennuksiin sopivien sementtitiilien valmistus ja tehdään esittelyrakennuksia,
  • jatketaan yhteistyötä Okakararan ja Valombolan ammattikoulujen kanssa erityisesti kestävän teknologian edistämisessä,
  • Onayenan kylässä edistetään naisten työtä helpottavien välineiden ja laitteiden käyttöönsaamista, tuetaan puutarhan ja toimitilojen rakentamista,
  • edistetään yleisesti kompostointia, jätteiden hyväksikäyttöä ja kierrätystä sekä
  • Windhoekin naisjärjestöjen toimintaa, mm. aurinkokeitinrakentamista.

Keskus tarjoaa myös suomalaisille aktiiveille osallistumismahdollisuudet työhön.

Jyväskylän osasto valmistelee projektiesityksen Boliviassa aloitettavaan kyläprojektiin; syrjäisiin vuoristokyliin on tarkoitus asentaa uusiutuviin energialähteisiin perustuvia energiaratkaisuja, joita alkuvaiheessa käytettäisiin lähinnä valaistus-, kommunikaatio- ja ruoanlaittotarkoituksiin. Ko. kyliin on tarkoitus perustaa myös uusiutuvien energiaratkaisujen infokeskus.

Toiminta asevarustelun vähentämisen ja rauhan puolesta

Yhteistyötä mm. ammattialakohtaisten rauhanjärjestöjen kanssa jatketaan. Sotateknologiaan käytettyjen voimavarojen suuntaaminen eettisesti hyväksyttävästi on yksi toiminnan pysyvistä teemoista. YK:n aseistariisuntaviikolla järjestetään tilaisuus, johon kutsutaan ulkomainen esitelmöitsijä.

Tiedotus- ja julkaisutoiminta

TEP tiedottaa toiminnastaan jäsenkirjeiden, tiedotteiden ja www-sivujen välityksellä. Www-sivujen käyttöä ja ylläpitoa kehitetään. Julkaistaan sähköinen Vipu-lehti.

TEP toimii aloitteellisesti julkaisujen aikaansaamiseksi.

Jäsenhankinta ja TEPin tunnetuksiteko

Pääpaino jäsenhankinnassa on suunnatuissa jäsenhankintakampanjoissa. Tavoitteena on aktivoida teknisten ja TEPin toimintaan kiinteästi liittyvien alojen opiskelijoita ja asiantuntijoita. TEPin markkinoinnissa hyödynnetään internetiä ja muita tietoverkkoja. Yhteyksiä korkeakoulupaikkakuntiin ja tekniikan alan oppilaitoksiin tehostetaan ja yhteyshenkilötoimintaa aktivoidaan.

Kansainvälinen toiminta

Kansainvälisen toiminnan tärkein muoto on osallistuminen INESin (International Network of Engineers and Scientists for Global Responsibility) toimintaan. TEPin edustajana INES:ssä toimii Claus Montonen.

Lisäksi osallistutaan kansainvälisen energiaverkko INforSEn (International Network for Sustainable Energy) toimintaan. TEP on Solar Cookers Internationalin (SCI) jäsen ja osallistuu yhdistyksen toimintaan.

Muu yhteistyö

TEP on jäsenenä mm. Kehitysyhteistyön palvelukeskuksessa (KEPA), Informaatio-osuuskunta KATTO-MENYssa, Rauhankasvatusinstituutissa ja perustajajäsenenä kansalaisliikkeiden yhteistyösäätiö Siemenpuusäätiössä. Yhteistyötä Eko-SAFA:n kanssa jatketaan.

Myös muiden uusien järjestöjen ja liikkeiden toimintaa seurataan ja tuodaan niihin TEPin näkökantoja.