Lukion taideaineet
Taideaineiden,
musiikin ja kuvataiteen, opetus kehittää oman ja muiden
kulttuurien tuntemusta, auttaa arvostamaan kulttuurien
monimuotoisuutta ja kehittää vuorovaikutustaitoja.
Kuvamataidon opetuksessa kiinnitetään lisäksi huomiota
kuvallisen viestinnän vaikutuskeinoihin mediassa.
Taideaineiden
opetukseen voidaan luontevasti liittää esimerkiksi vähemmistöjen
ja alkuperäiskansojen
oikeuksien esittely, syrjinnän
kiellon käsitteleminen, tai keskustelu kulttuurisesta
itsemääräämisoikeudesta. Ihmisoikeuksien
historia ja sananvapaus
sopivat käsiteltäviksi kuvaviestinnän yhteydessä.
Ihmisoikeuskasvatus
sopii erityisen hyvin liitettäväksi seuraaville
taideaineiden kursseille:
MU
2 Moniääninen
Suomi
KU 1 Minä, kuva ja kulttuuri
Ihmisoikeudet.netistä
löytyy monikulttuurisuutta taustoittavaa materiaalia
esimerkiksi Suomen
vähemmistöistä ja syrjinnän
kiellosta.
KU
3 Media ja kuvien
viestit
Median
ja kuvallisen viestinnän käsittely nostaa esille kysymykset
viestijän vastuusta ja ennakkosensuurin oikeutuksesta, jotka
liittyvät läheisesti sanan-
ja mielipiteenvapauteen. Mediakuvien
aatekriittisen ja kulttuurisen tarkastelun yhteydessä voidaan
pohtia esimerkiksi propagandaa, stereotypioiden muodostumista
ja ihmisoikeuksien
historiaa.
Lukion opetussuunnitelman
perusteiden (27.8.2003) pohjalta koonnut Jane Anttila.