Tapaus Länsman v. Suomi
YK:n ihmisoikeuskomitean näkökannat valituksessa
Ilmari Länsman ym. v. Suomi
(valitus no. 511/1992). (otteita)
Ratkaisu annettu 26.10.1994. YK:n asiakirja:
CCPR/C/52/D/511/1992
Ihmisoikeuskomitean näkökannat
(52. istuntokausi)
koskien ilmoitusta no. 511/1992
Valittaja: Ilmari Länsman ja muut
(asiamiehen edustamina)
Uhrit: Valittajat
Sopimusvaltio: Suomi
Valituspäivä: 11.6.1992
(ensimmäinen valituskirjelmä)
Päätös tutkittavaksi
ottamisesta: 14.10.1993
1. Valittajat ovat Ilmari Länsman ja 47 muuta
Muotkatunturin paliskunnan ja Angelin kyläyhteisön jäsentä.
He väittävät Suomen loukanneen kansalaisoikeuksia
ja poliittisia oikeuksia koskevan yleissopimuksen 27.
artiklaa ja olevansa tämän loukkauksen uhreja.
Valittajia edustaa asiamies.
3.1 Valittajat katsovat, että kivenlouhinta Etelä-Riutusvaarassa
ja kivenkuljetus heidän poronhoitoalueidensa halki
loukkaavat heidän yleissopimuksen 27. artiklassa
turvattuja oikeuksiaan, erityisesti heidän oikeuttaan
nauttia omasta kulttuuristaan, joka on perinteisesti
perustunut ja edelleen olennaisesti perustuu
poronhoitoon.
3.2 Tukeakseen väitettään 27. artiklan
loukkaamisesta, valittajat viittaavat
ihmisoikeuskomitean ilmaisemiin näkökantoihin sen käsittelemissä
tapauksissa Ivan Kitok (no. 197/1985) ja B. Ominayak,
Chief of the Lubicon Lake Band v. Canada (no.
167/1984), sekä ILO:n sopimukseen no. 169, joka
koskee itsenäisten maiden alkuperäis- ja
heimokansoja.
9.1 Ihmisoikeuskomitea on tutkinut valituksen kaikkien
osapuolten sille toimittamien tietojen valossa.
Komitean ratkaistavana on kysymys siitä, loukkaako
Etelä-Riutusvaaran alueella harjoitettava louhinta
siinä mitassa kuin sitä on tehty tähän saakka tai
siinä mitassa, joka olisi sallittua louhintaa
haluavalle yhtiölle annetun luvan perusteella (eli
aina 5.000 kuutiometriin saakka), valittajien
yleissopimuksen 27. artiklaan perustuvia oikeuksia.
9.2 Kiistanalaista ei ole se, etteivätkö valittajat
olisi 27. artiklan tarkoittamaan vähemmistöön
kuuluvia henkilöitä ja sen vuoksi oikeutettuja
nauttimaan omasta kulttuuristaan. Kiistanalaista ei
ole sekään, etteikö poronhoito olisi olennainen osa
heidän kulttuuriaan. Tässä yhteydessä
ihmisoikeuskomitea muistuttaa siitä, että
taloudellinen toiminta voi kuulua 27. artiklan
piiriin, jos se on olennainen osa tietyn etnisen
yhteisön kulttuuria.
9.3 Oikeutta nauttia omasta kulttuurista ei voida
ratkaista abstraktisti, vaan se on asetettava
asiayhteyteen. Tässä yhteydessä komitea muistuttaa,
että, toisin kuin sopimusvaltio on esittänyt, 27.
artikla ei suojele yksinomaan kansallisten vähemmistöjen
perinteisiä elinkeinoja. Siten se, että valittajat
ovat vuosien varrella muokanneet poronhoitomenetelmiään
ja harjoittavat sitä modernin teknologian avulla, ei
estä heitä vetoamasta yleissopimuksen 27. artiklaan.
Lisäksi Riutusvaaralla on edelleen uskonnollista
merkitystä heidän kulttuurilleen. Komitea myös
huomioi valittajien huolen siitä, että muuttunut ympäristö
voi vaikuttaa haitallisesti teurasporojen laatuun.
9.4 On ymmärrettävää, että valtio haluaa tukea
kehitystä tai edistää yritysten taloudellista
toimintaa. Valtion toimimisvapauden laajuutta ei pidä
arvioida viittaamalla valtion harkintavaltaan, vaan
viittaamalla 27. artiklan valtiolle asettamiin
velvoitteisiin. 27. artiklan nojalla vähemmistöön
kuuluvilta henkilöiltä ei saa riistää heidän
oikeuttaan nauttia kulttuuristaan. Siten toimenpiteet,
joiden vaikutukset merkitsevät tämän oikeuden kieltämistä,
eivät ole sopusoinnussa 27. artiklan asettamien
velvoitteiden kanssa. Kuitenkaan sellaiset
toimenpiteet, joilla on vain rajoitettu vaikutus vähemmistöön
kuuluvien henkilöiden elämäntapaan, eivät välttämättä
merkitse 27. artiklassa tunnustetun oikeuden kieltämistä.
9.5 Tapauksessa kysymys on siten siitä, onko
Riutusvaarassa suoritettavan louhinnan vaikutus niin
huomattava, että se tosiasiallisesti kieltää
valittajien oikeuden nauttia omasta kulttuuristaan
kyseisellä alueella. Komitea muistuttaa 27.
artiklasta antamien yleiskommenttiensa kappaleesta 7,
jonka mukaan vähemmistö- ja alkuperäisryhmillä on
oikeus saada suojelua perinteisille toiminnoilleen,
kuten metsästykselle, kalastukselle, tai – kuten tässä
tapauksessa – poronhoidolle, ja että toimenpiteet täytyy
toteuttaa niin, että ”varmistetaan vähemmistöyhteisöihin
kuuluvien henkilöiden tehokas osallistuminen heihin
vaikuttavien päätösten tekemiseen”.
9.6 Tätä taustaa vasten komitea päätyy siihen, että
louhinta Riutusvaaran rinteillä, siinä mitassa kuin
sitä on jo tehty, ei merkitse valittajien 27.
artiklassa turvatun oikeuden, oikeuden nauttia omasta
kulttuuristaan, kieltämistä. Komitea huomioi
erityisesti, että Muotkatunturin paliskunnan ja
valittajien edut otettiin huomioon louhintaluvan myöntämiskäsittelyn
aikana, että valittajia kuultiin käsittelyssä, ja
että suoritettu louhinta ei näytä vaikuttaneen
haitallisesti alueen poronhoitoon.
9.7 Niiden toimien osalta, joita viranomaiset
saattavat hyväksyä tehtäviksi tulevaisuudessa,
komitea huomioi, että sillä käytettävissä olevat
tiedot osoittavat, että sopimusvaltion viranomaiset
ovat pyrkineet sallimaan vain sellaisen louhinnan,
joka minimoi Etelä-Riutusvaaran poronhoitotoimintaan
ja ympäristöön kohdistuvat vaikutukset; pyrkimys
poronhoitoalueella tapahtuvan kivenlouhinnan
vaikutusten minimointiin näkyy louhintaluvan
ehdoista. Tämän lisäksi on sovittu, että toiminnan
pitää tapahtua ensisijaisesti sen ajanjakson
ulkopuolella, jolloin aluetta käytetään porojen
laiduntamiseen. Mikään ei myöskään osoita, etteivätkö
paikalliset metsäviranomaiset ja/tai yhtiö voisi
mukautua Muotkatunturin paliskunnan muuttuneisiin
poronhoitomenetelmiin...
9.8 Valittajien tulevia toimintoja koskevasta huolesta
ihmisoikeuskomitea toteaa, että ollakseen
sopusoinnussa yleissopimuksen 27. artiklan kanssa,
taloudelliset toiminnot täytyy toteuttaa siten, että
valittajien poronhoidon kannattavuus säilyy.
Edelleen, jos laajamittainen kaivostoiminta Angelin
alueella sallittaisiin tai louhintalupia jo saaneiden
yhtiöiden toimintaa merkittävästi laajennettaisiin,
tilanne saattaa muodostua valittajien yleissopimuksen
27. artiklan nojalla nauttimien oikeuksien
loukkaukseksi, erityisesti mitä tulee heidän
oikeuteen nauttia omasta kulttuuristaan. Sopimusvaltio
on velvollinen pitämään tämän mielessä pidentäessään
olemassaolevia sopimuksia tai myöntäessään uusia.