Yritysten ihmisoikeusvastuu
Yritysvastuun ensiaskeleet
Ensimmäiset kansainväliset
"käyttäytymissäännöt" monikansallisille yrityksille laadittiin teollisuusmaiden
yhteisjärjestössä (OECD) vuonna 1976 ja Kansainvälisessä
työjärjestössä (ILO) 1977. Säännöt jäivät vapaaehtoisiksi, koska
kansainvälisesti sitovaa, yksityistä yritystoimintaa
säätelevää oikeudellista sopimusta ei pidetty
mahdollisena.
1970-luvulla kehitellyt säännöt syntyivät maailmassa,
jossa valtiot olivat ensisijaisia toimijoita. Näin ollen pyrkimys yritystoiminnan
sääntelyyn liittyi valtioiden ja yritysten
välisiin eturistiriitoihin.
Globalisaation luomat uudet puitteet
Nyt, 2000-luvun
alussa, maailman poliittisten, taloudellisten ja yritysten toimintatavan muutosten
myötä kotivaltion merkitys yritystoiminnalle on
huomattavasti vähäisempi kuin 1970-luvulla. Tuotantoa voidaan siirtää
paikasta toiseen, ja yrityksissä liikkuvat rahamäärät ovat
usein jo suurempia kuin kotivaltioiden rahavarat. Valtioiden lisäksi
nykypäivänä onkin pyrittävä suoraan säätelemään yrityksiä.
Yritysten eettistä
toimintaa kosekvia määräyksiä kehiteltiin kahdessa vaiheessa vuosina 1995–1998. Ensin
YK:n sosiaalisen kehityksen huippukokouksessa vuonna
1995 määriteltiin työntekijöiden perusoikeudet ILO:n sopimusten pohjalta.
Perusoikeudet ovat
Vuonna 1998 laadittiin
perusoikeuksien seurantaohjelma, ja vuonna 1999 YK:n pääsihteeri
Kofi Annan esitteli yrityksille oman ohjelmansa, niin sanotun
Global Compactin
, joka noudattelee
samaa neljää periaatetta.
Kuluttajan vastuu ja voima
Global Compact
on yrityksille vapaaehtoinen,
samoin kuin kaikki muutkin yritysten eettisen toiminnan ohjeet
(esimerkiksi SA8000). Miksi yritykset sitten vapaaehtoisesti
rajoittavat toimintaansa? http://www.unglobalcompact.org/AboutTheGC/index.html
Yrityksillä on tarve osoittaa uusilla, maailmanlaajuisilla markkinoilla, että
ne, niiden alihankkijat ja muutkin tuotantoketjun osat noudattavat
eettisiä vähimmäisstandardeja. Yhä useammat kuluttajat haluavat
nimittäin varmistaa, ettei heidän hankkimiensa tuotteiden valmistuksessa
ole käytetty lapsi- tai pakkotyövoimaa, eikä niitä ole
valmistettu kohtuuttomissa työoloissa.
Paineet yritysten
käyttäytymisen säätelyyn tulevat siis markkinoilta. Ne eivät toisin
sanoen enää perustu valtioiden johtajien huoleen kansallisesta
itsemääräämisoikeudesta. Pikemminkin ne valtiot, jotka antavat
yritysten toimia maaperällään työelämän perusoikeuksien vastaisesti,
ovat vaarassa joutua kielteisen kansainvälisen huomion kohteeksi, ja
suorat kampanjat epäeettisesti toimivia yrityksiä kohtaan ovat
saaneet monet suuret yritykset tarkastamaan
toimintatapojaan.
Valinnan vastuu on kuluttajalla. Tiedätkö
sinä, kenen valmistamissa kengissä kuljet?
|