Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 08.04.2003 - 12:43:43

> Kuinka paljon, tai pikemminkin, mikä on minimi resoluutio värikuvalle ja
> mustavalko/viivapiirrokselle? Olen kuullut suositukseksi 400 (väri) ja 600
> (viiva), mutta olen päätynyt molemmissa tuohon 400:aan, koska skanneri
> rupee yskimään, jos skannaan 600:aa (pystyn skannaamaan yhden sivun
> päivässä!) täysiä sivuja.

Ei mitään minimiresoluutiota ole. Käytä sitä mitä kukin painopaikka
suosittaa linjatiheytensä mukaan.

Yleensä 300 dpi riittää kyllä värikuvalle (valokuvista puhuttaessa jopa
150dpi riittää joskus), mutta mustavalkoisissa viivapiirroksissa saattaa
kiiltävälle paperille painettaessa näkyä pikselirakeita jopa 600dpi:hin
asti, jos oikein tarkasti katsoo.

Vektorointi taas poistaa ongelman kokonaan, eli vaikka 300dpi:llä
skannatusta viivapiirroksesta saa täydellisen mihin kokoon hyvänsä, kun se
on muutettu vektoripoluiksi.

Ja huoh, tämäkin vastaus tulenee sitten perille joskus iltapäivällä parin
tunnin viiveellä...

t. Juha