Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] Re: väriprofiilit

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 08.04.2003 - 12:37:37

> Reso ei vaikuta asiaan vaan painon käyttämä linjatiheys. Musta ei ole
> puhdasta linjaa vaan muodostuu rasteripisteistä, jos kuvaa katsoo
tarkkaan.
> Vektoroinnin huono puoli on se että se ei kopioi kyllin tarkkaan kohteena
> olevaa viivaa.

Mutta jos ääriviiva on muutettu sisältämään ainoastaan mustaa painoväriä
(edelleen tämä C:0, M:0, Y:0, K:100), käsittääkseni painon linjatiheydellä
ei ole juurikaan merkitystä, koska viivaa ei tällöin rasteroida painossa. Se
koostuu ainoastaan yhdestä painoväristä, joka täyttää koko alueen.

Vektorointiohjelmissa (ainakin Adobe Streamlinessa) voi kyllä säätää sitä
vektoripisteiden määrää, miten tarkasti piirretty viiva vektoroidaan.
Tarkimmalla tasolla silmä ei kyllä erota onko viiva vektoroitu vai ei. Tosin
kuvan tiedostokoko saattaa suurentua tällöin jonkin verran, mutta edelleen
puhutaan muutamista kymmenistä tai korkeintaan sadoista kilotavuista, jotka
eivät paljon paina bittigrafiikkakuvien kokoon verrattuina.

> Ei mulla ainakaan. Musta on aina osavärien summa. 90-95% mustaa ja muut
> värit. Mitä profiilia käytät? Voiko alivärin poistolla vaikuttaa asiaan?
> Itse haluaisin mustan 100% ilman että siinä on muita värejä mukana.
Riippuu
> sitten tietysti käytetystä piirrostyylistä. Mutta jos ääriviivalla on iso
> merkitys, sen haluaisi mielellään olevan skarppia täysmustaa.

C:0, M:0, Y:0, K:100 :) Täysmustaa painettiin mihin hyvänsä.

Mikähän muuten lie, minun postituslistalle lähettämäni viestit tulevat
perille vasta tunnin puolentoista viiveellä? Onko muilla samanlaista
"ongelmaa".

t. Juha