Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: welzu@surfeu.fi
Date: 08.04.2003 - 11:15:15

Ajattelinkin, että noin kävisi rgb:n kanssa. Mulla on cmykin kanssa vain
se ongelma ainakin vielä, että joudun ihan arvalla heittelemään värejä.
Löytyy kyllä paperinen värikartta (sellainen iso läpyskä), mutta siitäkin
on vähän apua, kun lamppu vääristää värejä täällä tosimaailmassa ;)
Pitäisi kai hankkia kunnon lamppu (ei keltainen). Tosin minulla ei ole
hajuakaan tämän hetkisen työn painopaikasta tms., joten vastuu kai siirtyy
työn teettäjälle.
Cmyk -muodossa olisi kiva tehdä värityksiä, mutta ainakin koko sivun
värityksissä tiedostot kasvavat aikas isoiksi (yli sadan megan) vaikka
käytän originaaleina A4:sia. Toisaalta ei se rgb:kään paljoa pienempi ole
(20-30 megaa vähemmän tuon kokoisissa tiedostoissa), mutta muutaman
seivauskerran jälkeen rupee risoamaan se odottelu. Eli olen värittänyt
rgb:nä ja sitten muuttanut cmykiksi.

Kuinka paljon, tai pikemminkin, mikä on minimi resoluutio värikuvalle ja
mustavalko/viivapiirrokselle? Olen kuullut suositukseksi 400 (väri) ja 600
(viiva), mutta olen päätynyt molemmissa tuohon 400:aan, koska skanneri
rupee yskimään, jos skannaan 600:aa (pystyn skannaamaan yhden sivun
päivässä!) täysiä sivuja.

Veli