Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: väriprofiilit

From: timo ronkainen (timoro@hotmail.com)
Date: 08.04.2003 - 11:07:07

>olin värittänyt muutaman sivun verran RGB:llä ja muutin sen cmykiksi, että
>värit meni ihan pieleen. Toivon vielä lujasti, että vika onkin
>tulostimessa,

Veikkaan että vika on kalibroimattomassa tulostimessa. Etenkin jos
photoshopin väripaletti ilmoittaa värien olevan oikein. Hyvä olisi vielä jos
käytettävissä olisi painettu värikartta josta voi plokata okeat värit. Nämä
CMYK värithän ovat ns. prosessivärejä, jossa pääväreistä muodostuu välisävyt
jne. Tästä painovärien perusteista on jotain tuolla Kupla-sivujen
sarjakuvakoulussa. Kannattaa tsekata.

>Mutta voiko RGB kuvia edes pistää painoon?

Eivät huoli kovin mieluusti. Muunnos tapahtuu automaattisesti ja tulos on
onnenkauppaa. Taittoon (vahingossa) sijoitettu RGB kuva voi keskeyttää jopa
filmitulostuksen jos siinä ei ole jossain välissä jotain mikä kääntää sen
automaattisesti cmyk-muotoon. PageMaker (tai vastaava) -tiedosto menee
postScriptinä RIP-ohjelman kautta filmi- (tai painopellin) tulostimelle.
Osavärit (cmyk: cyaani - magenta - yellow - musta) tulostuvat kukin omalle
filmilleen (tai pellille). RGB-tila käyttää värisävyjen tuottamiseen vain
kolmea pääväriä (red - green - blue) joten ongelmia loogisesti seuraa.
Väriprofiilit on sitten oikeastaan vielä erikseen. Photarissa on useita
valmiita CMYK-väriprofiileja, mutta otapa noista tolkku... ICC,
international color correction, on yksi jolla ongelmia on koetettu estää.
Kun nyt vielä joku selvittäisi ja selkeästi selittäisi miten kaikki nuo
toimii ja miten niitä käytetään.
Photarilla värittämisessä on yksi huono puoli, mustat viivat eivät säily
skarppeina vaan nekin muuttuvat osaväreiksi rasteroinnin kautta, mustassa on
95% mustaa ja loput muita värejä. Rasteroitunut musta ei ole kyllin
skarppia. Resoluutio ei siihen vaikuta vaan kirjapainon ns. linjatiheys, eli
kuinka pientä ja kuinka tiheässä rasteripisteiden linjat ovat. Ja kun
kirjapaino on huolimaton eikä paina värejä ihan kohdalleen, näyttää kaikki
hiukan suttuiselta.

Timo

^^''*''^^
Cartoonist - writer - donaldist -
Timo Ronkainen ---------------- -
YO-kylä 52 A 26 --------------- -
20540 Turku ------------------- -
timoro@hotmail.com
timoro@sunpoint.net
¨¨ Personal:
http://www.geocities.com/timoro2/
¨¨ Ankkalinnan Pamaus:
http://www.perunamaa.net/ankistit/
"Rumble on, buxom bumble bee!
Go sit on cowslip - far from me!"

Help STOP SPAM with the new MSN 8 and get 2 months FREE*