Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: Ilpo Koskela (ilpo.koskela@graafinenstudio.com)
Date: 08.04.2003 - 07:18:18

Hei kaikille,

RBG-kuvasta tulee neliväri (CMYK) -prosessissa mustavalkoinen, joten älä
laita painoon.

Itse suunnittelen painotöitä päätyökseni ja meillä on erilaisia, eri
kirjapainojen antamia väriprofiileja,
sekä tavallisille että uusiopaperilaaduille. Kun käytämme värikuvia ovat ne
yleensä jonkin reprolaitoksen dioista skannaamia,
jolloin jätämme väriprofiilit koskemattoiksi jos joudumme kuvia
photoshopissa avaamaan. Reprolle on kerrottu mihin painoon
työ menee ja minkäliselle materiaalille se painetaan, joten he huomioivat
asian.

Kiiltävälle esitepainopapereille painettaessa eri väriprofiili ei yleensä
ole ongelma, uusiopapereille kylläkin, samoin joissakin
heatset- (aikakauslehti) ja rotaatio- (sanomalehti) painoissa. Kuvista
saattaa tulla liian tummia väärällä profiililla tai Photoshopin
perusasetuksilla.

Sarjakuvaa tehdessä tietty taiteilija päättää itse värinsä, joten väritys
kannattanee alun perinkin tehdä tietokoneella cmyk-muodossa.
Paperilta skannattaessa (yleisimmät tasoskannerit skannaavay RGB:nä) kuvan
muuttaminen CMYKiksi tummentaa sitä hieman,
jolloin asiaa voi korjata esim. keskisävyjä vaalentamalla. Tämän kanssa
täytyy kuitenkin olla varovainen, ei liikaa.

Eli, painosta jossa työ painetaan kannattaa kysäistä heidän käyttämiään
määrityksiä, silloin värivastaavuuden pitäisi olla mahdollisimman hyvä.

Ilpo

Ilpo Koskela

GST Graafinen Studio
Rautatienkatu 13 B, 90100 OULU