Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: väriprofiilit

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 08.04.2003 - 11:20:20

> Pienellä resoluutiolla tehdyissä kuvissä ääriviivoihin jää harmaita
> läikkiä, mutta isolla resoluutiolla (400) ne on jo niin pieniä,
> että niitä ei enää nää.

Ei se ihan noinkaan ole. Ei ääriviivoihin tule harmaita läiskiä millään
resoluutiolla, jos muistaa pitää huolta kuvan koosta. Minä väritän
seuraavalla tavalla: skannaan sisään ääriviivat bitmapina, määrittelen
kuvan koon ja muutan tiedoston sitten CMYKiksi. Väritän samaan layeriin,
koska se on nopeampaa ja helpompaa.

CMYK-vaiheessa ei enää voi muuttaa kuvan kokoa, koska ääriviivat
pehmenisivät harmaasävyihin väistämättä. Viiva pysyy kyllä täysin mustana
ja terävänä, jos kokoon ei koske.

Ja: kaikki rajaustyökalut ja maalipurkit ja kynät yms. täytyy säätää niin,
ettei ne "pehmennä" reunoja (options). Silloin väripinnat tulevat
täysvärisinä kiinni ääriviivoihin. Kuvaa voi katsoa kuinka läheltä
tahansa, ja huomaa ettei mistään löydy pikselin vertaa muuta kuin
täysmustaa ääriviiva-aluetta ja sataprosenttisia värialueita.

Kaikenlainen korjailu onnistuu kyllä helposti yhdessäkin layerissä, kun
käyttää colour rangea ja maalipurkkia ilman continuous-valintaa. Minkä
tahansa värin voi aina muuttaa miltä tahansa valitulta alueelta
valkoiseksi (eli hävittää). Suurempien virheiden kanssa voi hakea erikseen
tallennetusta ääriviivatiedostosta vaikka kokonaisen ruudun uudelleen
puhtaana ja värittää uusiksi.

Tuossa oli yksinkertaisen käytön perusteita sellaisille kuten minä, jotka
eivät osaa täysammattimaisesti käyttää kuvankäsittelyohjelmia.

ville