Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: Juha Kouvalainen (juha@kouvalainen.com)
Date: 08.04.2003 - 09:09:09

Hei,

Nyt tosiaan kun aiheesta virisi näinkin hyvää keskustelua, pitää kysyä
väriprofiileita sivuten esim. sarjakuvan (tai minkä tahansa skannatun
piirroksen) värittämisestä bittigrafiikkakuvana painokäyttööön esim.
Photoshopissa:

Onko helppoa tapaa muuttaa skannatun kaksivärikuvan ääriviivat CMYK-värin
mustaksi (C:0, M:0, Y:0, K:100) suoraan Photoshopissa. Sillä kun
bitmap-kuvan konvertoi RGB- ja sitä kautta CMYK-väriseksi, musta ei ole
painokäyttöön soveltuvaa yhdellä painovärillä tehtävää mustaa, vaan sisältää
jokaista perusväriä (esim. C:75, M: 68, Y:65, K:90). Joku pikavalinta taisi
tehdä valitusta tasosta valinnan, jonka avulla ääriviivat voisi "maalata"
halutulla mustalla uudelle tasolle, mutta mikähän tuo pikavalinta oli?

Tästä olisi apua, sillä jotkut ääriviivapiirrokset toimisivat paremmin
suoraan Photoshopissa väritettyinä, kuin vektoroituina ja tämän jälkeen
väritettynä esim. Illustratorissa.

Toinen kysymys koskeekin sitten juuri tuota vektorointia. Kun nyt vektoroin
kaksiväriset viivapiirrokset Adobe Streamlinella, se tekee vektorikuvasta
sellaisen, että ummessa olevat alueet (kuvittele esimerkiksi ääriviivoin
piirrettyä soikiota, jonka jonka sisäpuolella oleva valkoinen alue ei ole
kosketuksissa muuhun kuvan valkoiseen) ovat omia valkoisia vektoripintoja
suuremman mustan vektoripinnan päällä. Tällöin joudun käymään jokaisen
vektoripinnan läpi Illustratorissa ennen väritystä ja Compound
Path -toiminnon avulla "litistämään" nämä valkoiset alueet varsinaisiin
mustiin ääriviioihin.

Löytyisikö siis keinoa, jolla tämä varsinkin isommissa kuvissa hiton työläs
työvaihe olisi vältettävissä? Siis niin, että vektorointi tapahtuisi suoraan
sellaiseksi, että vektoroitu kuva koostuisi yksinomaan mustista
vektorialueista eikä joukossa olisi valkeita alueita.

Parhain terveisin

Juha Kouvalainen