Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Re: [puhekupla] väriprofiilit

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 08.04.2003 - 08:41:41

Minulla lehtiin tehdyt sarjakuvat ovat värien puolesta onnistuneet vallan
hyvin Photoshopin CMYK-asetuksilla (tiedä sitten, sattuiko vain monitori
olemaan hyvässä säädössä vai mitä). Värit ovat vastanneet alkuperäisiä
ällistyttävän hyvin, mutta HUOMIO! vain kiiltävää paperia käyttävissä
lehdissä.

Kaltiossa, joka käyttää paksua ja kovaa, mattapintaista taidelehtipaperia,
sarjakuvieni värit muuttuvat täysin ennalta arvaamattomasti. Sen olen jo
tajunnut, että keltainen ruskistuu tai vihertyy melkein millä sävyllä
tahansa. Pitäisi säädellä profiileja vähän sinisiksi tai jotain, koska kun
utelin asiaa painolta, sanoivat että paperissa on aavistus sinertävää
väriä.

Näin ainakin saa tietää, mistä värien tummentuminen johtuu.

Kokeilemaan vain, kantapään kautta! Ei ne värit sarjakuvassa pääasia ole,
joten mitäpä tuosta jos kerran pari menee munilleen.

ville