Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re:[puhekupla] yhteistyo on, ja niin edelleen

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 30.10.2002 - 11:43:43

Seuratoiminta ei ole seksikästä, varsinkaan jos on ollut päivät töissä.
Siihen liittyy ikävää byrokratiaa ja vielä ikävämpää historian painolastia.
Näkökulmasta riippuen nuo voivat olla tietenkin myös hienoja asioita,
joiden parissa joku tykkää fiilistellä. :-)

Asemalaiset vaikuttavat seurassa, mutta esim. Komikantsit/Napa lähestyivät
aika varoen ja totesivat ilmeisesti, että saavat enemmän aikaan erillään.
Joukossa on voimaa vaikka se ei olisikaan SSS:n joukko. Lisättäköön vielä,
ettei synny väärinkäsitystä, Navan Jenni tekee paljon töitä seuran
Sarjakuva-automaatin kanssa.

Nyt viimeksi kuluneen vuoden aikana ruumiita on tullut minusta aika vähän.
Mitä nyt pari festarihaavoittunutta, mutta sittenkin selvittiin aika vähin
vammoin ;-)

>paljon paikkansa. Itse ammattiyhdistystoiminnassa mukana olleena tiedän, että
>ajateltua, että työlle pitäisi löytyä myös tekijä.
Käytännössä ihan seuran perustoiminnot (siis se infra jonka päälle mitään
voisi yrittää rakentaa, vuosittainen sirkus) työllistää pari ihmistä. Se on
siinä, mitä tällä hetkellä pystytään panostamaan. Pidetään sitä hengissä,
jotta edes festarit tai joku satunnainen projekti mahdollistuvat. Toiminta
on paisunut kuin pullataikina, kun vanhoista systeemeistä(esim. Sarjainfo,
piirtäjämatrikkeli) ei haluttaisi luopua ja uusia on pakko ottaa kun ne
ovat niin hyviä ideoita (esim. sarjisautomaatti, lasten sarjakuvakilpailu)
tai kehityksen mukanaan tuomia välttämättömyyksiä (esim. nettisivut,
kirjamessut).

>Ilmeisesti on ollut näitä epävirallisia(?) sarjakuvatapaamisia kaupungilla
>(Helsingissä) suhteellisen säännöllisesti, mutta käykö niissä muita kuin
näitä
>Sarjakuvaseuran aktiiveja?
Niissä ei juuri käy seuran aktiiveja. Se on muuta porukkaa. Erillään
seurasta. Siellä käy porukka jota ei kiinnosta byrokratia tai jahnaaminen
(edes omien webbisivujen päivittämisen vertaa). Se on porukka joka on
kiinnostunut visuaalisesta kulttuurista. Osa meistä pelaa puistofutista
kesällä. Hyvä niin. Sama juttu Tampereella. Seura ei kyennyt masinoimaan
tapaamisia, mutta olut ja ihmiseten ikääntyminen (ja Tommi) sai sen aikaan.
Lahdessa sarjistapaamiset ja saura toimivat aika underground, erillään taas
Muotsikan "sarjismafiasta".

>Voidaanko siellä suunnitella ja viedä toteutukseen
>asti tällaisia projekteja, kuten esim "Sarjakuva-arvostelut
Ei.

>pelottaa jos suostuukin johonkin pitempään
>projektiin mukaan.
Tällä haavaa tekemistä löytyy sellaistakin mitä voi hoitaa ihan etänä ja
oman jaksamisen ja elämäntilanteen mukaan. Kuten sanottu perusasiat hoituu
(Kiitos Pauli, Reija, Ville H. ja Terttu) mutta muuten ollaan
läkähdyksissä, eikä saada mitään aikaan. :-/

Tää oli tää mun näkemys eikä mikää virallinen kanta.
Moni ihminen voisi toimia myös Sarjakuvantekijöissä, mutta eipä toimi.

Reima