Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Sarjakuvatapaamisten todellisesta olemuksesta

From: Maria Björklund (maria.bjorklund@pp.inet.fi)
Date: 30.10.2002 - 11:22:22

Tony Vuori kirjoitti:
>Ilmeisesti on ollut näitä epävirallisia(?) sarjakuvatapaamisia kaupungilla
>(Helsingissä) suhteellisen säännöllisesti, mutta käykö niissä muita kuin näitä
>Sarjakuvaseuran aktiiveja? Voidaanko siellä suunnitella ja viedä toteutukseen
>asti tällaisia projekteja, kuten esim "Sarjakuva-arvostelut
>NYT-verkkoliitteeseen", vai jääkö se sellaiseksi, että Otto Sinisalon on sinne
>oma-aloitteisesti käveltävä ja palkattava itsensä töihin tai pyytää, että
>Katuoja pysyvästi linkitettäisiin NYTin kulttuurisivuille.

Tässä on aikamoinen väärinkäsitys tapahtunut Sarjakuvatapaamisten suhteen.
Ilmeisesti tiedotus (lähinnä minun harteillani) on epäonnistunut Tonyn ja
ehkä monen muunkin kohdalla. Luultavasti tässä on sekoitettu Tapaamiset
Sarjakuvaseuran festivaalisuunnittelukokouksiin, joista ilmoiteltiin
listalla pitkin kevättä ja kesää.

Kyllä, Sarjakuvatapaamiset ovat epävirallisia, ja säännöllisiä, joka toinen
viikko, parillisten viikkojen torstaisin. Mutta ne eivät ole
"sarjakuvaseuran aktiivien kokouksia" eivätkä "suunnittelupalavereja".
Niiden tarkoitus EI ole "suunnitella ja viedä toteutukseen
asti projekteja, kuten esim "Sarjakuva-arvostelut
NYT-verkkoliitteeseen"" tai palkata ketään töihin.

Tapaamiset eivät ole Sarjakuvaseuran masinoima käsikassara, vaan aivan
oikeasti epävirallisia ja itsenäisiä illanviettoja, joilla ei ole oikeastaan
mitään organisaatiota (no, minä taidan olla se nykyään?!?) eikä mitään
sidoksia minnekään.

Tapaamisissa ei tehdä töitä, vaan keräännytään baaripöydän ääreen ottamaan
muutama tuopponen, höpöttämään pehmoisia tai asiallisia, illasta riippuen,
ja piirtelemään rumia kuvia vieraskirjaan. Sinne tuleminen EI velvoita
mihinkään - ei edes alkoholin nauttimiseen, kuten absolutistijäsenemme Anita
on todistanut. :)

Mielestäni Tapaamisten ei tarvitse eikä tule olla mitään tämän enempää.
Yhdessä jutteleminen ja dokaaminen on osoittautunut arvokkaaksi asiaksi.
Tapaamisten kautta on solmittu lukuisia tuttavuuksia ja ystävyyksiä, jopa
yhdistyksiä kuten Asema ja muutama parisuhdekin. :) Se on ollut
useammallekin ihmiselle ensimmäinen kosketuspinta ns. sarjakuvapiireihin, ja
monenlaista yhteistyötä on viritelty yksilöiden välille (esim. Kivisylin
tekijät Reima Mäkinen ja Kari Sihvonen kohtasivat toisensa näin).

Koska Tapaamiset eivät velvoita mihinkään, eikä Sarjakuvaseuran jäsenkorttia
kysellä, on kynnys tulla mukaan alhainen ja ennen kaikkea ihmisillä on
hauskaa ja he tulevat toistekin!

Mukaan kannattaa siis tulla, jos kiinnostaa tavata toisia
sarjakuvantekijöitä tai yleensä sarjakuvasta kiinnostuneita ihmisiä. Myös
omakustanteitaan saa mieluusti myyskennellä, tai näyttää uusimpia
piirroksiaan tai sarjakuvaostoksiaan. 100 % takuu että tutustut ainakin
yhteen uuteen ihmiseen!

>niin on vaikea löytää riittävää motivaatiota osallistua vaikkapa vain
>sarjakuvatapaamisiin, sillä pelottaa jos suostuukin johonkin pitempään
>projektiin mukaan.

Turha pelko. Useimmiten Tapaamisissa ei kehitellä minkäänlaisia projekteja.
Jos joskus joku käykin vaikka festivaaliorjia etsimässä, aina voi kieltäytyä
jos homma ei kiinnosta.

Seuraava tapaaminen on tämän viikon torstaina, tervetuloa mukaan! Pelko
pois!

t: Maria :c))