Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] Kotimaiset albumit 2002

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 28.10.2002 - 10:15:15

Kirjamessuista (ja sarjisfestareista) pöllämystyneenä lähdin laskemaan tänä
vuonna ilmestyviä albumeita. Siitähän on ollut puhetta, että niitä tulee
paljon. En kuitenkaan olisi uskonut että mennään näin yli kolmenkymmenen.
Epävarmoja tämän vuoden puolella ilmestymisestään ovat lisäksi ainakin
Kristian Huitulan (omakustanne) ja Marko Turusen (Johnny Kniga) kirjat.
Että huh huh! Joku ihan ilmeinen teos listasta vielä puuttuukin (esim.
värilliset Viivi & Wagnerit), niin että lisäilkäätten. Mukana on myös yksi
lehden näköinen "albumi", mutta menköön.

Sarjakuvakirjamyynnin kokonaisliikevaihto rikkoo varmasti tänä vuonna
kaikki ennätykset. Ansio tästä lankeaa tietenkin Juballe. Meidän on silti
vähintäänkin kiittäminen Harto Pasosta ja Tero Salomaata. ...Miksei
Sarjakuvaseuraakin joka punnersi festarit pystyyn. Joka tapauksessa tämä
näyttää sen, että myyntiä syntyy kun jaksaa tehdä hommia. Jalava/Hiltunen
parivaljakkokin pääsee vihdoin keräilemään työnsä hedelmiä.

Mutta. Kuinka yleisö? Miten se johdatettaisiin parhaiten näiden teosten
ääreen? Enää suomalaista sarjakuvaa ei tarvitse syrjiä sen perusteella,
että omaan makuun ei löytyisi mitään. Lajityypeissä löytyy! Entä miten
voisimme vaikuttaa siihen, että ensi vuosi olisi yhtä mainio?

Montako näistä olet lukenut/hankkinut (pari teoksista on vasta
ilmestymäisillään). Oma saldoni näyttää kymmentä. Vähän hävettää.

Reima

- - - - - - - - - - - - - - - - -

Jarmo Mäkilä, Daydreamer (Otava)
Tarmo Koivisto, www.mammila.fi (Otava)
Tuominen, Iivari, Kung fu poliisit (Otava)
Luhtanen, Paju, Maisa&Kaarina:Kaiken takana on nainen (Otava)

Marko Tiainen, Taipalejoen tulihelvetti (Jalava)
Petri Hiltunen, Praedor 3. Koston merkki (Jalava)

Juba Tuomola, Viivi & Wagner 5 (Arktinen banaani)
Juba Tuomola Älä pingota Paavo! (Arktinen banaani)
Ilkka Heilä, B. Virtanen 8: Sankarimatkailija (Arktinen banaani)
Timo Mäkelä, Minun elämäni (Arktinen banaani)
Paretskoi, Heikkilä, Taru vanhoista herroista (Arktinen banaani)
Jii Roikonen, Jasso Lemmenkissa (Arktinen banaani)
Torm, Sedan, Isä Ruben ja berliininmunkkien paluu (Arktinen banaani)

Jii Roikonen, Jasso purkissa (Tammi)
Heikki Paakkanen, Tukholma-ilmiö (Tammi)

Jope Pitkänen, Box! (Sarjamania)
Kati Kovacs, Minne matka Laura Liha (Sarjamania)
Katja Tukiainen, Postia Intiasta (Sarjamania)
Annukka Leppänen, Anopin unelma (Sarjamania)
Maria Hakkarainen, Love kills (Sarjamania)
P. A. Manninen, Kapteeni Kuolio ja Tamperkele (Sarjamania)
Mäkinen, Sihvonen, Kivisyli (Sarjamania)

Aapeli, Taskinen, Siunattu hulluus (Kemin Sarjakuvakeskus)
Rosse, Sillantaus, Gylling, Naisen kanssa #4... (Nemo)
Paasilinna, Lukkaroinen, Ronkoteus, (WSOY)
Jenni Rope, Monday (Napa)

Antologiat:
Asema, Viime vuonna Kemissä (Kemin Sarjakuvakeskus)
Täyttä toimintaa, kilpailun voittajatyöt (Suomen Sarjakuvaseura)
Kansainvälisen kilpailun voittajatyöt (Kemin Sarjakuvakeskus)
Tommi Musturi (toim.) Glömp 5 (Boin being)
Asema, Laikku 2 (Asema)

Merkittävimmät uusintapainokset:
Kalervo Palsa, Eläkeläinen muistelee (Like)
Erkki Tanttu, Rymy Eetu, (Otava)

Tänä vai viime vuonna:
?Kirjaston kissat (Sammakko)
?Mika Mokanen (Egmont)
?Alanen, Samson, Ruokosenmäki "Korkeajännitys" (Egmont)