Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaiset albumit 2002

From: Mika P Lietzen (mplietze@cc.helsinki.fi)
Date: 28.10.2002 - 14:30:30

> Kirjamessuista (ja sarjisfestareista) pöllämystyneenä lähdin laskemaan tänä
> vuonna ilmestyviä albumeita. Siitähän on ollut puhetta, että niitä tulee
> paljon. En kuitenkaan olisi uskonut että mennään näin yli kolmenkymmenen.

Mutta Reima, määrä ei korvaa laatua. Voiko sinivalkosilmäisinkään
lukija löytää tuosta listasta oikeasti merkittäviä teoksia? No,
ehkä muutama löytyy. Mutta julkaisujen tason kannalta tutkailtuna
on koettu parempiakin vuosia.

Ronkoteuksen julkaiseminen WSOY:ltä on minusta ehkä sarjakuva-
poliittisesti suurin ponnistus, vaikka teoksen tasosta voidaankin
olla monta mieltä (onhan Paasilinna kirjoittanut hyviäkin kirjoja).
Mutta ainakin se lienee kookkaimpia kotimaisia miesmuistiin (?).
Ehkäpä ostan sen iskälle joululahjaksi, kuitenkin.

> Montako näistä olet lukenut/hankkinut (pari teoksista on vasta
> ilmestymäisillään). Oma saldoni näyttää kymmentä. Vähän hävettää.

Omilla rahoillani kolme (Jiin, Jennin ja Katjan).

Oma pelkoni on, että kustantajat nyt jonkinlaisessa sarjakuvabuumin
illuusiossa alkavat syytää markkinoille puolivillaista kamaa joka
ajaa ne vähätkin lukijat pois. Vähän niin kuin ammoisella 80-luvulla.
Olisi mukava uskoa kestävään kehitykseen ja siihen, että pari
huonoa albumia poikii muutaman vuoden päästä pari hyvää, kun
markkinat on avattu. Mutta ei se niin taida toimia, kun monille
isoille kustantamoille yksi sarjakuva-albumi on hyvin samanlainen
kuin toinen, ja jos yksi ei myy ei uskota toiseenkaan.
Asiantuntemuksen puutetta kustannustoimittajien päässä taas motkotan.

Pienillä on sentään sinnikkyyttä sinnitellä (onpa investoinnitkin
pienempiä, yhden Sarjamanian albumin kustannukset ovat varmaan
murto-osa siitä mitä vaikka Kung-fu poliisien), mutta isoja kohtaan
olen skeptinen. Ne tuntuvat olevan kuin pikkulapsia jotka
innostuvat hetkeksi jostakin lelusta ja sitten hylkäävät sen täysin.
Toivottavasti jo ensi vuosi osoittaa, että olen ollut väärässä.
Se olisi oikein kiva pettymys.