Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen sarj akuvan arvostus nousussa

From: $B;a2H2m;R (jasuja@co.inet.fi)
Date: 01.07.2002 - 19:48:48

Hyvia kommentteja!
Tassa omani:
1) Kustantajat todellakin ovat liian lyhytnakoisia toiminnassaan. Se ett
a albumit laitetaan aleen jo puolen vuoden jalkeen totuttaa myos kulutta
jat odottamaan puoli vuotta eika juuri kukaan osta normaalihinnalla mita
an. Jos joku albumi on taysi "floppi" voi sen laittaa aleen, mutta ei m
inusta muuten. Esim. Julian "Sika" oli ensin alessa ja sitten siita joud
uttiin ottamaan uusintapainos! Ihmeellista etta kustantaja ei tajunnut e
tta siita tulisi klassikko. Itse en anna yhtaan kustantamaani albumia al
ennusmyyntiin. Ennemmin vaikka paperinkeraykseen. Onneksi minulla on hyv
at varastotilat.

2) Jakelukanavat. Suomalainen Kirjakauppa on Rautakirjan jatke ja silla
selva. Suomalainen ei ota myyntiin kuin suhteellisen varmoja hitteja tai
 isojen kustantamoiden tuotteita. Tilanteeseen ei auta kuin sopeutua. It
se olen tyytyvainen yhteistyohon Akateemisen, Kiasman yms. kanssa ja yri
tan "totuttaa" myos asiakkaamme loytamaan tuotteemme naista kaupoista. H
armittavaa etta esim. Oulussa ei ole Akateemista kirjakauppaa, mutta ei
kai siella kukaan muu sarjakuvia osta kuin Ville R. ja Ilpo K. Antikvari
aatit ovat niin kiinni oman bisneksensa pyorittamisessa etta eivat kerki
a kiinnostua uusista kotimaisista. Antikvariaateista meidan tuotteita ei
 myy kuin Kulku-Katin Poika ja Makedonia.

3) Sarjakuvakulttuuri. On Suomessa edelleen nuorta. Ei auta vaikka album
it olisivat kuinka hyvin esilla, jos asiakkaat eivat niita osta! Monta h
yvaa juttua jaa noteeraamatta. Talla saralla meilla kaikilla on tekemist
a. Jokainen artikkeli joka sarjakuvista kirjoitetaan tuo lisaa kiinnosta
vuutta. Jokainen kotimainen albumi joka julkaistaan tuo lisaa kiinnostav
uutta myos muita albumeita kohtaan. Sarjakuvapiireissa esiintyy liikaa k
ateutta toisten tekemisia kohtaan eika nahda suurempaa kokonaisuutta.

4) Piirtajat ovat usein liian "ylpeita" tekemisistaan tai sitten puuttuu
 kunnianhimoa. Liian usein kustantajalle tarjotaan albumi "ota tai jata"
 -periaatteella. Toisaalta kustantajilta puuttuu resursseja kasikirjoitu
sten hiomiseen. Talla saralla olisi kylla paljon tekemista. Onneksi on p
aljon nuoria lahjakkuuksia jotka ovat omistautuneet sarjakuvalle ja kuun
televat myos kritiikkia.

5) Sarjakuva ei koskaan tule olemaan tuottoisaa businesta Suomessa. Oman
sa voi juuri ja juuri saada takaisin. Mutta moniko meista tata rahasta t
ekee?

Tero Salomaa
jasuja@co.inet.fi