Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kotimaisen sarj akuvan arvostus nousussa

From: Ville Ranta (ville.ranta@helsinki.fi)
Date: 02.07.2002 - 10:32:32

Erinomaisia kommentteja Terolta!

> Suomalainen Kirjakauppa on Rautakirjan jatke ja silla
> selva. Suomalainen ei ota myyntiin kuin suhteellisen varmoja hitteja

Tätä minä olen epäillytkin. Asema on aikanaan suunnilleen naurettu ulos
Aleksanterinkadun Suomalaisesta, kun joku meistä (en minä) kävi esittelemässä
tuotteitamme.

> Harmittavaa etta esim. Oulussa ei ole Akateemista kirjakauppaa, mutta ei
> kai siella kukaan muu sarjakuvia osta kuin Ville R. ja Ilpo K.

No höh, Oulu on iso kaupunki. On täällä lukijoita, mutta Suomalainen
kirjakauppa kaappasi Oulun kirjakauppabisneksen nelisen vuotta sitten törkeällä
tavalla. Ensin se osti vanhan Info-ketjuun kuuluvan Pohjalaisen kirjakaupan
aivan keskustasta kävelykadun varrelta. Sen jälkeen se osti Akateemisen ulos
kaupungista, ja onnistui saamaan Stockmannin kanssa sopimuksen, jonka mukaan
Stockmann ei saa perustaa Ouluun kirjakauppaa viiteen vuoteen tms. Sen jälkeen,
kun Oulun molemmat keskustan kirjakaupat olivat Suomalaisia, ketju alkoi
kaventaa tarjontaa. Nyt sieltä ei enää saa kuin keittokirjoja ja Päätaloa.
Muuta voi tilata Helsingistä, mutta itse en ole vielä kertaakaan SAANUT
tilaamiani kirjoja. Ensin menee kuukausi, sitten toinen, sitten ne ovat
unohtaneet koko jutun.

Mutta tuo viiden vuoden sopimusaika alkaa olla ohitse, ja Ouluun vuosi sitten
rantautunut Stockmann luultavasti perustaa Akateemisen Ouluun ennenmmin tai
myöhemmin.

Siihen saakka pärjäämme Uusi ja vanha -antikvariaatin varassa, joka tekee sen
minkä voi erinomaisesti. Esimerkiksi se pitää näyteikkunassaan kotimaisia
albumeita, myös Asemaa ja Sarjamanian Parrakkaita naisia!

Ja käy siellä muutkin kuin Ilpo ja minä.

ville