Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] rasterisota!

From: Tommi Musturi (tomustur@uiah.fi)
Date: 29.11.2001 - 17:11:11

vastuussa.

No ei se tulostimesta ole kiinni ... se tekee juuri sellaista tavaraa
kuin olet itse maaritellyt ... tulostusresoluutionsa puitteissa
tietenkin. Kaikki maaritykset ovat konekohtaisia, joten se etta olet
maaritellyt rasterit kuntoon kotikoneellasi ei herranjestas tarkoita
sita etta ne tulostuvat samalla tavalla vietyasi materiaalin
kopioliikkeeseen. Yleensa softista loytyy asetukset linjatiheyksille
ja -kulmille, joihin niinhinkaan ei tarvitse koskea jos tekee rasterin
suoraan raakakuvaan photoshopissa ... joku taman jo selitti suht'
perusteellisesti aiemmin, mutta:

/image/mode/bitmap/halftone screen (output 600- dpi)/ ... jonka
jalkeen sopiva linjatiheys ja kulma ... shapena round toiminee
parhaiten.

Tuossahan on viela sekin hyva puoli, ettei alkuperaisen
harmaasavyoriginaalin tarvitse olla kovinkaan tarkalle resoluutiolla.
Jos rasterin lpi on 40 niin originaalin dpin saa kertomalla 2,5:lla
... riittaa aina. Alkuperaisen reson pitaa tietty vastata lopullista,
mikali se sisaltaa myos savyn lisaksi myos viivapiirroksesi. Kun
rasteri on lopullisesti isketty kiinni viivapiirrokseesi, niin sivun
pienentamista esim. taitto-ohjelmassa ei kannata enaa harkita ...
muuten tuloksena on mukavankokoinen moire.

Mutta siis ... eihan tuota rasteria kannata noin tehda, jos ei
valttamatta halua sita fiiliksen vuoksi. Mieluiten jattaa sen ihan
harmaasavyksi ja toimittaa tiedostona julkaisijalle. Tama jattaa
kuvaan myos mahdollisuuden korvata harmaasavy myohemmin esim.
lisavarilla ... minka Petteri jo mainitsikin.

tomm.(ei ole varaa skandeihin)