Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] rasterisota!

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 01.12.2001 - 11:01:01

Lisää juubaa niille joita tietotekniikka huvittaa...

>No ei se tulostimesta ole kiinni ... se tekee juuri sellaista tavaraa
>kuin olet itse maaritellyt ... tulostusresoluutionsa puitteissa
>tietenkin.
Ja nyt puhutaan Photoshopista. Monilla muilla bittikartta- ja
vektoripiirto-ohjelmilla (ainakin sillä laillisella halpissoftalla jota
minä käytän) asiaa ei pääse säätämään vaan lopputulos on mainitsemaani
stokastista rasteria eli "valokuvajälkeä".

>Kaikki maaritykset ovat konekohtaisia, joten se etta olet
>maaritellyt rasterit kuntoon kotikoneellasi ei herranjestas tarkoita
>sita etta ne tulostuvat samalla tavalla vietyasi materiaalin
>kopioliikkeeseen.
Tuon minäkin tajuan. Selvyyden vuoksi, tarkoitit materiaalilla sen
sähköistä muotoa, monelle old skool hemmolle tämä on ihan hepreaa kun on
totuttu viemään sivut painoon paperivalmiina (tulosteina) eli
sivutaittoina. Toisaalta taas se paperituloste (jollain ruputulostimella)
saa aikaan juuri sitä samaa rosoa ja pikku heittoja, mitä haetaan täällä
puolustetulla käsinliimattavalla rasterillakin.

>Yleensa softista loytyy asetukset linjatiheyksille
>ja -kulmille, joihin niinhinkaan ei tarvitse koskea jos tekee rasterin
>suoraan raakakuvaan photoshopissa...
Löytyyks toi esim. uudemmista Illuista ja Coreleista myös?

>joku taman jo selitti suht'
>perusteellisesti aiemmin, mutta:
>/image/mode/bitmap/halftone screen (output 600- dpi)/ ... jonka
>jalkeen sopiva linjatiheys ja kulma ... shapena round toiminee
>parhaiten.

Nyt vihdoin tajusin. Mulla PS3:ssa (ja kai 4:kin) toi menee vain näin:
mode/greyscale/bitmap jne.
(modea ei löydy image -valikosta!) Mainitsemiasi asioita taas ei pääse
oikein muuten säätämään kuin että muuttaa kuvan bitmapiksi tai
multichanneliksi. Aiemmin varmaan toi hämäs mua koska yhdistin bitmap
-sanan lähinnä ruutugrafiikkaan, niin että en tajunnut
printtimäärittelyidenkin menevän sitä kautta. Fotarissa bitmap ei siis
tarkoitakaan samaa kuin yleiskäsite bittikarttakuva. Vaan bittikarttakuvia
jaotellaan ja nimitellään siellä niiden sisältämien värimäärien perusteella
ja bitmap on vaan yksi näistä, kaksivärinen bittikartta.

>Tuossahan on viela sekin hyva puoli, ettei alkuperaisen
>harmaasavyoriginaalin tarvitse olla kovinkaan tarkalle resoluutiolla.
Kokeilin äsken ja sain aikaan melko mukavia rasteriefektejä.
Äehem. Mitenkäs, nyt, kun tuossa rasteroituu se viivakin, eli JOS haluaa
käyttää tätä tsydeemiä niin pitäisikö tämä rasterikuva sitten heittää
omalle tasolleen viivapiirroksen päälle/alle jos haluasi että viivat säilyy
ehjinä? Jotenkin ymmärsin, että esimerkiksi Kokkila, jolla on laser, on
saanut rasterisävyjä + ehjää viivaa aikaan vain kaatamalla kannulla väriä
harmaisiin kohtiin. Tällöin tulostimen eps-ajuri tms. on pitänyt huolen
lopusta. Vai olenko ihan väärässä?

Heilä:
>Oma Hp LaserJet tuhanteni kyllä tulostaa Corel seiskasta.
Hyvä tietää. MikroBitin jutussa ei mainittu ko. Corelin versiota joten
oletan, että se oli uudempi 9 tai 10. Ei siinä kyllä mainittu muistaakseni
testikoneen käyttöjärjestelmääkään.

Reima