Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] rasterisota!

From: Reima Mäkinen (kuvagra@nic.fi)
Date: 29.11.2001 - 12:58:58

Tietokoneasiaa, valitusta ja kysymyksiä

Muutamat täällä asiaa kommentoivista ovat puhuneet rasterin tekemisestä
esim. fotarissa. Kannattaa kuitenkin muistaa, että tähän tarvitaan siihen
sopiva tulostin eli fotarin _tulostinajuri_. Minulla on tällä hetkellä HP:n
840C jolla rasteria ei saa tulostettua suoraan fotarin sävyistä, ei sitten
millään. Eikä kyllä saanut vanhemmalla HP:n mustesuihkarillanikaan.
Lieneekö tilanne sama esim. Canonin tulostimissa?

Mustesuihkarithan tehdään ns. valokuvatasoisen jäljen tulostamiseen jolloin
ne tuottavat harmaankin jonkinlaisena stokastisena rasterina joka ei
todellakaan käy pistelinjarasterista. (itse asiassa HP:n ajuri on niin
kiero, että jos väripatruuna (15ml 250mk) on lopussa ei harmaatakaan pysty
tulostamaan!) Itselleni yhtenä mustesuihkarin ostoperusteena oli värien
ohella luvattu 1200dpi:n tarkkuus, tällähän jo periaatteessa tuottaisi aika
sävykkään mustavalkorasterikuvan. Mutta kun ei. Ainoa tapa saada (ajurin
kautta) ulos jotakin pisterasteria muistuttavaa on käyttää fax-ajuria ja
-resoluutiota!

Olenkin nyt hankkimassa laseria. MB 11/2001 testasi alle 2000mk:n pömpelit.
Hauska yksityiskohta oli maininta HP Laserjet 1000, joka ei suostunut
tulostamaan mitään Corelista. Näillä laitteilla tarkkuus on 600dpi ja
rasteri pitäisi onnistua melko mukavasti. HP:lla on myös Laserjet 1200
-malli jonka tarkkuus on 1200dpi ja jota saa jo n. 2500mk.lla mutta onko
kellään kokemusta tästä? Suostuuko se toimimaan esim. juuri Corelin kanssa?
Ei huvittaisi joutua päivityskierteeseen sen vuoksi että laserin ajurit on
tehty pain viduraa! Otan kiitollisena vastaan myös kaikki kommentit
tulostimista joista olette saaneet ulos hyvää "kuollutta konerasteria"
Samaisen lehden testin voitti Brother joka on tällä hetkellä suosikkini eli
löytyykö kokemusta HL-1230 mallista?

Eniten ottaa kuuppaan se, että näitä juttuja ei tajua ennen kuin ne tulee
vastaan. Minusta pitäisi olla itsestään selvää, että tulostin toimii
yleisimpien ohjelmien kanssa ja tuottaa sanomalehdistä tuttua rasteria.
Selvää pitäisi ola myös se, että jonkun tälläisen emämunauksen tullessa
ilmi joku muu kuin tyhmä kuluttaja olisi sen korjaamisesta vastuussa.

Reima