Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] rasterisota!

From: Timo Kokkila (tkokkila@saunalahti.fi)
Date: 27.11.2001 - 16:26:26

> Hienoin rasterinkäyttäjä kautta aikain taitaa olla Roy Crane (Buzz Sawyer).
> Tai ehkä hänellä oli oma assistentti rasterikalvoja saximassa?

Tuodaan nyt omakin kanta esiin tähän päivänpolttavaan kysymykseen. Eli rasterikalvo alkaa olla katoava luonnonvara. Tempera Helsingissä on paikka josta minä sitä haen aina Hesassa käydessäni. Vaikka on myönnettävä, että tietokone on huimasti vähentänyt omaakin rasterinkäyttöäni. Temperasta voi muuten tilata postitsekin, jos vaan tietää tarkkaan mitä haluaa.

Samoin katoavaa kansanperinnettä alkaa olla tussipiirtimet. Yllätyin kun taannoin etsin vanhoihin piirtimiini sopivaa Rotringin pullotussia Tampereelta. Ei löytynyt ihan heti. Samalla totesin, ettei piirtimiäkään enää löydy mistään. Temperasta niitä taitaa löytyä ja ehkä muualtakin, mutta esim. Rotring on kokonaan lopettanut niiden valmistamisen romahtaneen kysynnän takia.

Joku vinkkasi sitten että Tampereelta niitä voisi löytyä Rakennuskeskuksesta Stockmannin takaa. Olihan siellä jonkin verran ja kuulemma paljon kysytään. Aikovat pitää valikoimissa niin kauan kuin niitä jostain saa. Arkkitehdit ja suunnittelijathan niitä on perinteisesti käyttäneet, joten siksi niitä on niinkin oudossa paikassa saatavilla. Valikoima ei ollut päätä huimaava, mutta jotain kuitenkin. (Rakennuskeskus on muuten muuttamassa alkuvuodesta jonnekin Finlysonin alueelle, Tamperelaisille tiedoksi). Helsingistä löytynee joku samantapainen erikoisliike?

Roy Crane käytti käsittääkseni erikoispaperia, josta tulee kehitysnestettä siihen sutimalla esiin viivarasteri. Toista nestettä sutimalla toinen, jolloin tummuusvaihteluja saadaan melko helposti. Ikinä en ole tämmöistä paperia nähnyt missään, lukenut vaan asiasta. Kamujen piirtäjä McDonnell taitaa käyttää samanlaista, ainakin jäljestä päätellen. Vaikka onhan sitä olemassa raaputettavaa siirtokuva-systeemillä toimivaakin, joka on toinen vaihtoehto.

Timo Kokkila
e-mail: tkokkila@saunalahti.fi
www.saunalahti.fi/tkokkila