Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

[puhekupla] sanoma

From: jussi karjalainen (jkar@wsoy.fi)
Date: 29.10.2001 - 09:36:36

No joo...

Itsehan tyoskentelen Sanoma/WSOY:n
leivissa eli WSOY:lla ja teen myos kuvituksia
Sanoma osakeyhtion lehtiin etc...etc...

Kaikenkaikkiaan olen saanut tyoskennella
aikalailla vapaalla kadella, varsinkin kuvitusten suhteen,
juhtuneeko siita etta tyylini on sillai kiltti...
ja rahaa on kuvituksista maksettu ihan mukavasti.

Kirjojen suunnittelun suhteen on hieman hankalampaa...
mutta kohtullista taallakin, melko hurjiakin ratkaisuja olen saanut lapi.
kyse on monasti enemmankin siita mita uskaltaa ehdottaa.
Samoin ilmapiiri on melkolailla kannustava taalla WSOY:lla
"Etkos hurjempaan pysty, vahan kiltti..." on toisinaan kuulunut pomon huulilta.

Kuukausipalkksahan ei mitaan mainostoimisto / IT -alan
tasoa hivo, mutta eipa ole alakaan niin suhdanneherkka!

Varsinaista negatiivista ovat ainakin ne seikat etta
Koko konserni on jossain maarin yha enemman
vain taloudelliseen voittoon tahtaava
-mista seuraa tietty riskien karttaminen, ja varmanpalle pelaaminen.
Ja se etta yli puolet julkaisuista (kirjoistakin) on melkoista Bulkkia,
eli paivaperhoja jotka eivat muutaman vuoden paasta "muodin" vaihduttua
kiinosta enaa kuin kuriositeettisesti kulttuuriantropologeja.

Toisaalta nainhan lienee jossainmaarin aina ollut...

Samoin jotkut kuvittajat ovat olleet huolissaan
korvausmenettelysta jossa Esim Helsingin sanomien maksama
kuvituskorvaus ostaa oikeudet kuvituksen myohempaankin kayttoon.
Eli se ei ole kertakorvaus, vaan oikeuttaa teoriassa kuvan jatkokaytosta
milloin vaan. Mutta tassakin asiassa olen sita mielta etta jos
toi tuntuu pahalta, niin kannattaa nostaa sit hieman hintaa.
Kaytannossahan noita kuvia ei kovin usein jos koskaan kayteta uudestaan.
ja se pelko etta moisi halvalla kuvan jota myohemmin kaytetaan
vaikka jossain kampanjassa, on suhteellisen turha, silla suomen kokoisessa
maassa niin torkea temppu olisi ammattipiirin sisainen itsemurha.
Ja konsernin sisainen materiaalin kierratys kuulostaa liian hankalalta...
Toivottavasti en ole liian sinisilmainen...

Nama ovat minun nakemyksiani asioista, muistakaamme etta konserni on melko
suuri
ja tyo-olosuhteet ja nakemykset saattavat vaihdella kovasti...

Jussi Samuli Karjalainen