Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] sanoma

From: matti hagelberg (mattihagelberg@hotmail.com)
Date: 27.10.2001 - 09:25:25

hei maria
voinet välittää marcelille terveiset. suomessa sanoma on vaatinut kaikkia
freelancereita allekirjoittamaan hämärän sopimuksen jolla heille taataan
laajat oikeudet taiteilijan työhön. sopimuksen allekirjoitti suomessa
valtaosa kuvittajista. itse en siihen sellaisenaan suostunut, sanoma ei
neuvotellut, työt loppui. SOPIMUSTA EI MISSÄÄN NIMESSÄ TULE ALLEKIRJOITTAA.
siinä haettavia oikeuksia ei kustantaja tarvitse eikä niitä kuulu sille
antaa.
en tiedä kuinka hyvin organisoituneita ovat kuvittajat hollannissa, mutta
tämä vaatii heiltä jonkinasteista yhteisrintamaa. jos jotkut
allekirjoittavat ja jotkut eivät...niin tiedätte kyllä. lisättäköön että
80-luvulla sanoma yritti saada freelancerit allekirjoittamaan sopimuksen
jossa kiellettiin työskentely toiselle työnantajalle kuvittajana. tätä
sopimusta ei erehdytty allekirjoittamaan ja niinpä siitä ei myöskään
seurannut mitään. edelleen:tiedän että ainakin pari hesarille tärkeää
taiteilijaa jätti tämän viimeisimmän sopimuksen allekirjoittamatta, mutta
heidän töitään on edelleen näkynyt lehdessä.joustoa siis löytyy jos on
lehdelle erityisen tärkeä.
terv.matti h