TEESIT SUOMEN MARKAN PUOLESTA SEN SYNTYMÄN 141-VUOTISPÄIVÄNÄ J.V.SNELLMANIN PATSAALLA 4.4.2001
|
Vasemmalla Markan puolesta mielenosoitus Suomen Pankin edustalla 4.4.2001. Alla valtiotieteiden tohtori Pekka Tiainen ja Vaihtoehto EU:lle-järjestön puheenjohtaja Ulla Klötzer lyövät teesit Suomen pankin oveen. |
 |
Teesit on esitetty Snellmanin patsaalla
ja lyöty Suomen Pankin oveen 4.4.2001
1. Omaa rahaa tarvitaan Suomen kansallisen
ja itsenäisen päätösvallan vuoksi. Se oli
välttämätön edellytys Suomen valtiolliselle
itsenäistymiselle. Ilman omaa valuuttaa Suomi ei olisi saavuttanut
valtiollista itsenäisyyttä. Siihen tarvittiin paljon
muutakin, mutta ilman omaa rahaa se ei olisi ollut mahdollista.
Tänäkin päivänä oma raha on itsenäisyyden
edellytys.
2. Oma raha on kansallisvaltion keskeinen
kulmakivi. Näin ollen se on välttämätön
kansallisen kulttuurin ja identiteetin sekä kansan edut turvaavan
kansalaisyhteiskunnan luomiseksi ja yhteisöllisyyden kehittämiseksi.
3. Ilman omaa valuuttaa ei voi olla omaa
talouspolitiikkaa.
4. Oma raha tarvitaan taloudellisen kehityksen
tueksi. Siitä on hyvä osoitus Suomen teollistumisen
käynnistyminen 1860-luvulla. Suomen kehittyminen teollisuusmaaksi
ei olisi ollut mahdollista ilman omaa valuuttaa.
5. Valuuttaraja Suomen ja muiden maiden
välillä on erityisen tärkeä Suomen pohjoisen
sijainnin ja pitkien kuljetusetäisyyksien vuoksi. Näistä
aiheutuu luonnollisesti ylimääräisiä kustannuksia,
joista saattaa taloudellisen taantuman oloissa seurata välttämätön
tarve valuutan arvon muuttamiseen.
6. Suomen markka tarvitaan, jotta valuuttamme
arvo määräytyy oman maan tarpeiden pohjalta. Keskisen
Euroopan suuryhtiöiden tarpeet määräävät
euron arvon. Nyt on ollut heikko euro Suomen korkeasuhdanteessa,
mutta pahimmassa tapauksessa voi olla vahva euro laskusuhdanteessa,
vaikka kansantaloutemme kannalta pitäisi olla päinvastoin.
Luopumalla Suomen markasta ja samalla mahdollisuudesta päättää
sen vaihtokurssista on merkittävästi heikennetty maamme
kansainvälistä kilpailuasemaa omista valuutoistaan kiinni
pitäviin maihin verrattuna. Suomessa oleva teollisuus joutuu
kilpailemaan ilman valuuttarajan antamaa suojaa esimerkiksi muiden
Pohjoismaiden, Englannin ja Pohjois-Amerikan maiden kanssa. Omasta
rahasta luopumisen seurauksena työvoimavaltaisten toimialojen,
kuten perinteisen kotimarkkinateollisuuden ja maatalouden, työpaikat
ovat entistä suojattomampia halpatuontia vastaan, jota EU:n
suunniteltu laajeneminen lisää.
7. Talouskriisien varalta tarvitaan oma
valuutta. Vaikeus syntyy siitä, miten Euroopan Unionin (EU:n)
talous- ja rahaliitossa, EMU:ssa, mukana olevat maat pystyvät
tasoittamaan talouden suhdanteita, koska nousu- ja laskusuhdanteet
toteutuvat eri maissa eriaikaisesti eli kyse on ns. epäsymmetrisistä
shokeista. Muista EU-maista merkittävästi poikkeavan
tuotantorakenteen vuoksi tämä on erityisen vaikea ongelma
Unioniin kuuluvissa pohjoismaissa. Ilman omaa rahaa valuuttakurssia
ei voida muuttaa. Silloin kustannuskriiseistä yritetään
selvitä kovalla talouspolitiikalla, irtisanomisilla ja palkkajoustoilla
eli käytännössä alentamalla suoraan palkkoja.
8. Oma valuutta antaa liikkumatilaa työllisyyden
parantamiseen ja työttömyyden poistamiseen.
9. Oma raha tarvitaan julkisten menojen
tarpeettoman leikkaamisen estämiseksi. Suomen markan nykyinen
euro-sidonnaisuus on johtanut siihen, että maamme on pakotettu
kansalaisten hyvinvointia ja työllisyyttä heikentäviin
menojen leikkauksiin, unioniverotuksen lisäämiseen ja
EU:n talouspoliittisen otteen tiivistämiseen kansallisen
päätösvallan kustannuksella. EMU ja eurokahleet
estävät kestävää kehitystä ja työttömyyden
poistamista.
10. Oma raha tarvitaan ammattiyhdistysliikkeen
riippumattomuuden palauttamiseen. Riippumaton ay-liike ei hyväksy
palkkojen alennuksia kriisioloissa.
11. Kansalaisille ei ole kerrottu, miten
vaikeat kustannuskriisit aiotaan ratkaista silloin, kun ei ole
omaa valuuttaa eikä mahdollisuutta muuttaa sen arvoa. Käytännössä
nämä kriisit yritetään euro-oloissa hoitaa
heikentämällä ammattiyhdistysliikettä irtisanomisilla
ja korkealla työttömyydellä sekä leikkaamalla
julkisia menoja. Kerätyt puskurivarat ovat mitättömät
taloustaantuman edellyttämään tarpeeseen.
12. Oma valuutta tarvitaan kansanvallan
toteuttamiseksi ja vastapainoksi Frankfurtiin Saksaan sijoitetulle
EU:n keskuspankille, EKP:lle, joka ei ole missään demokraattisessa
valvonnassa.
13. Euro tulee kalliiksi. Suomen Pankin
valuuttavaranto on kansallinen säästötilimme, jolle
on kerätty kansankunnan vuosikymmenien säästöt.
Se on keskeinen osa kansallisomaisuuttamme. Nyt valuuttavarantomme
on luovutettu EKP:n hallintaan: kansallistilimme käyttöoikeus
on vieraissa käsissä maamme rajojen ulkopuolella. Vain
vajaavaltainen joutuu antamaan tilinsä käyttöoikeuden
holhoojalle. ”Euroopan keskuspankkijärjestelmän”
osana Suomen Pankki on EKP:n hallitsemien valuuttojen paikallisvarastoija.
Se ”ei saa pyytää tai ottaa vastaan toimintaansa
koskevia määräyksiä muulta kuin Euroopan keskuspankilta”.
14. Valuuttavarantoamme eli kansallisia
säästöjämme käytetään EKP:n
ja EU:n talouspolitiikan virheiden korjaamiseen.
15. Euron käyttöönotto
aiheuttaa hintoja korottavat miljardiluokan turhat laitteisto-,
ohjelmisto-, koulutus- ym. kustannukset kuluttajille ja yrittäjille.
16. Hintoja korotetaan myös pyöristämällä
niitä ylöspäin euron käyttöönoton
varjolla.
17. Euron käyttöönotto
tulee aiheuttamaan kansalaisille ja yrityksille pitkäaikaisen
sekavuuden ja hämmingin.
18. Markasta luopuminen vaikeuttaa kansalaisten
mahdollisuutta valvoa ja verrata hintoja, palkkoja, eläkkeitä
ym.
19. Euron käyttöönotto
on osa EU:n liittovaltio- ja laajentumisprosessia, joista aiheutuu
kansalaisille maksuja ja veroja. Samanaikaisesti mahdollisuudet
saada Brysseliin maksettavia varoja takaisin Suomeen vähenevät.
20. Markasta luopuminen ei poista keinottelua,
joka saa vain uudet muodot. Yhteisvaluutan kiihdyttämän
globalisaation myötä valuutta- ja muu keinottelu paisuvat
niin suuriin mittasuhteisiin, että pienen maan talous on
entistä alttiimpi häiriöille. Näiden mahdollisuutta
lisää maamme keskeisen tuotantoelämän joutuminen
ulkomaiseen omistukseen ja spekulaation kohteeksi.
21. Tehokkain keino välttää
keinottelun haittoja oman rahan oloissa on huolehtia, että
talous on terveessä kunnossa. Siirtymällä euroon
ei keinottelulta ja muilta ongelmilta vältytä. Ne vain
purkautuvat eri tavoin, kuten esimerkiksi tuotannon lisääntyvänä
siirtymisenä ulkomaille.
22. Euroraha vahvistaa markkinaglobalisaatiota,
jossa tuotannon keskittyminen kiihtyy, ja tuloerot sekä ympäristöongelmat
kasvavat lyhytnäköisen voitontavoittelun vuoksi.
23. Oma raha on tarpeen, koska euron
käyttöönoton kiihdyttämä tuotannon keskittyminen
lisää Suomessa alueellista keskittymistä ja samalla
maaseudun autioitumista.
24. Pohjoismaisen yhteistyön säilyttämiseksi
ja kehittämiseksi tarvitaan Suomessa oma raha, joka on myös
kaikilla muilla Pohjoismailla. Nyt kun Saksa on sitonut Suomen
johtamaansa talousblokkiin, maamme on irrotettu perinteisestä
pohjoismaisesta yhteistyöstä. Maassamme on taas kerran
omaksuttu kansallemme aina kohtalokkaaksi osoittautunut saksalaissuuntaus.
25. Suomen EU-jäsenyyttä perusteltiin
v. 1994 sillä, että maamme itsenäisyys lisääntyy
ja raja-aidat Eurooppaan poistuvat. Nyt Saksa ja muut euromaat
ovat sitomalla Suomen euroon aikaansaaneet valuutta- ja talousrajan
Pohjoismaita – Ruotsia, Tanskaa, Norjaa ja Islantia –
samoin kuin Englantia vastaan. Tämän seurauksena Suomi
on nyt kahtiajakautuneessa EU:ssa riippuvuussuhteessa Saksaan
ja Pohjolassa yksin - toisin kuin ennen vuotta 1995.
26. Oman rahan korvaamisesta eurolla
ei ole kysytty Suomen kansan mielipidettä. Asiasta ei ole
käyty demokraattista kansalaiskeskustelua. On aiheutettu
kansan jakaantuminen euroa kannattavaan vähemmistöön
ja markkaa puolustavaan enemmistöön, jonka mielipide
on päätöksenteossa syrjäytetty. Kansakuntamme
historiasta opittu viisaus välttää kansan kahtiajako
on unohdettu.
27. Euro ei takaa rauhaa. EKP:n raha-,
valuuttakurssi- ja talouspolitiikka aiheuttavat jäsenmaissa
ristiriitoja, jotka voivat purkautua laajoinakin yhteiskunnallisina
selkkauksina. Tästä kertovat mm. Kansainvälistä
valuuttarahastoa, IMF:ää, arvostelevat mielenosoitukset
eri puolilla maailmaa.
28. Kansainvälisessä yhteistyössä
on kunnioitettava kansojen oikeutta omaan itsenäiseen päätösvaltaan.
Vapaaehtoisen yhteistyön korvaaminen kansojen pakottamisella
ylikansallisesti määräysvaltaan luo vastakkaisuutta,
joka purkautuu konflikteina.
29. Euroopan talous- ja rahaliiton kolmas,
viimeinen, vaihe tähtää yhä syvenevään
yhdentymiseen, joka käytännössä tarkoittaa
EU-liittovaltiota eli jäsenmaiden itsenäisyyden lopettamisprosessin
viemistä päätökseen.
30. EMU ja euro pakottavat yhdenmukaisuuteen
myös verotuksessa ja sosiaalisissa kysymyksissä. Niistä
päättäminen siirretään vähitellen
kansalliselta tasolta Brysseliin. Suomen kaltaisissa maissa, joissa
sosiaaliturva leikkauksista huolimatta ja työehtojen taso
matalapalkka-aloilla ovat vielä tällä hetkellä
paremmat kuin muualla, ne painetaan alemmaksi kohti keskiarvoa
ja kilpailun kovetessa jopa sen alle. Tällainen kehitys vaikeuttaa
myös sukupuolten välisen tasa-arvon edistämistä.
31. Rahaliitto johtaa vallan keskittämiseen
entisestään ja poliittiseen Unioniin, jolla on myös
yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Tähän kytkettynä
maamme on luovuttava sotilaallisesta liittoutumattomuudestaan
ja oltava mukana EU:n sotilasliiton toteuttamisessa. Suomen on
osallistuttava Saksassa ja muissa EU-maissa järjestettäviin
sotaharjoituksiin sekä sitouduttava EU:ssa enemmistön
muodostavien NATO-maiden linjauksiin vastoin maamme perinteistä
puolueettomuutta. Tämä edellyttää myös
osallistumista kaikkiin EU:n päättämiin sotatoimiin.
32. Euro on osa EU:n liittovaltioprosessia.
Unionin rakentaminen suurvalta-blokiksi synnyttää etujen
vastakkaisuutta idän, lännen ja etelän kanssa.
Tähän on kylvetty ristiriitojen siemen. Suomen turvallisuutta
ei lisää asettuminen EU:n koillisena rajamaakuntana
sen etuvartioksi ja puskuriksi itää vastaan. Rauhan
kansallemme turvaa parhaiten pysyttäytyminen suurvaltojen
eturistiriitojen ulkopuolella ja hyvien suhteiden kehittäminen
kaikkiin maihin YK:n peruskirjan hengessä.
33. Korvaamalla markka eurolla Suomi
yritetään sitoa entistä tiukemmin EU:n liittovaltioprosessiin.
Sitoutuminen euroon ja EU-liittovaltion hyväksyminen vievät
nuorilta ja tulevilta sukupolvilta oikeuden elää itsenäisessä
maassa ja vapaasti päättää sen asioista.
34. Euroon siirtymisestä ei äänestetty
syksyn 1994 neuvoa-antavassa EU-kansanäänestyksessä.
Kansalaisille ei kerrottu, että omasta rahasta aiotaan luopua,
vaan päinvastoin ilmoitettiin, että siitä päätetään
myöhemmin. Tulos olisi ollut päinvastainen, jos syksyllä
1994 olisi äänestetty myös markasta ja itsenäisyydestä
luopumisesta.
35. Kansallisten valuuttojen korvaaminen
Unionin yhteisvaluutalla sisältyi Maastrichtin sopimukseen.
Tätä ei hallitus kertonut ennen neuvoa-antavaa EU-kansanäänestystä
äänioikeutetuille lähettämässään
tiedotteessa. Eduskunnan perustuslakivaliokunta lausui mietinnössään
EMU-selonteosta (PeVL 14/1994 vp) seuraavaa: ”Valiokunnan
saaman selvityksen mukaan Suomen puolelta on jäsenyydestä
neuvoteltaessa todettu, että talous- ja rahaliiton kolmanteen
vaiheeseen siirtyminen edellyttää valtiosäännön
mukaan eduskunnan myötävaikutusta. Tähän viitaten
valiokunta katsoo, ettei liittymissopimus vielä voi merkitä
sitoutumista osallistua talous- ja rahaliiton kolmanteen vaiheeseen.”
36. Eduskunnan perustuslakivaliokunta
päättää yksinkertaisella enemmistöllä,
onko laki hyväksyttävä perustuslain säätämisjärjestyksessä.
Perustuslakivaliokunta ei ole riippumaton lain tulkitsija. Sen
kokoonpanon määrää eduskunnan kulloinenkin
enemmistö. Kantansa, että markasta luopuminen vaatii
eduskunnan erillisen käsittelyn, valiokunta hyväksyi
vuonna 1994, vieläpä yksimielisesti.
37. Käsitellessään syksyllä
1994 Suomen EU:in liittymissopimusta eduskunnan ulkoasiainvaliokunta
hyväksyi ponnen, jossa se edellytti (UaVM 9/1994), ”että
Suomen mahdollisesta liittymisestä rahaliiton kolmanteen
vaiheeseen päätetään aikanaan eduskunnassa
hallituksen erillisen esityksen perusteella”. Eduskunta hyväksyi
ponnen valiokunnan esittämässä muodossa. Tästä
seurasi, ettei markasta päätetty EU:in liittymislain
käsittelyn yhteydessä.
38. Kun rahalakia ja lakia Suomen Pankista
muutettiin 27.3.1998, perustuslakiin sisältyivät säädökset,
joiden mukaan ”Suomen Pankki toimii eduskunnan takuulla ja
hoidossa sekä eduskunnan valitsemain valtuusmiesten valvonnan
alaisena” ja ”pankin voittovarojen käyttämisestä
valtion tarpeisiin määrää eduskunta”.
Näin ollen ei eduskunnan valvontaoikeuden kumoamista Suomen
Pankkiin nähden eikä setelien liikkeellelaskusta syntyvästä
voitosta luopumista olisi saanut hyväksyä eduskunnan
yksinkertaisella enemmistöllä. Uuden rahalain voimaantulo
sidottiin Suomen osallistumiseen ”yhtenäisvaluutan alueeseen”
eli EMU:n kolmanteen vaiheeseen. Siihen liittymistä ei ole
ratkaistu perustuslain edellyttämällä tavalla vaan
ainoastaan hallituksen päätöksellä. Sen vuoksi
myöskään rahalain voimaansaattamiselle ja markan
korvaamiselle eurolla ei ole lainmukaista perustetta.
39. Hallitus toi vuonna 1998 päätöksensä
Suomen liittymisestä EMU:n kolmanteen vaiheeseen eduskunnalle
pelkkänä tiedonantona. Näin hallitus sivuutti edellä
mainitun, eduskunnan syksyllä 1994 hyväksymän ponnen
ja jätti antamatta perustuslain edellyttämän lakiesityksen
eduskunnalle. Tämä ei saanut muuttaa hallituksen tiedonannon
sisältöä, vaan äänestää vain
hallituksen luottamuksesta eli siitä, saako tämä
jatkaa toimintaansa. Hallituksen päätös, jolla
raha- ja valuuttakurssipoliittinen päätösvalta
luovutettiin EKP:lle, oli vastoin perustuslakia. Tämän
mukaan Suomi on täysivaltainen tasavalta, jossa korkein valta,
valtiovalta, kuuluu kansalle.
40.Kansalaisille suunnatussa tiedotuksessa tulee kertoa totuuden
mukaisesti eurosta ja oman rahan merkityksestä. Jo pelkästään
tämän vuoksi on luovuttava yrityksestä markkinoida
kalliin ja yksipuolisen tiedotuskampanjan avulla laitonta ja kansan
tahdon vastaista euro-päätöstä.
Edellä olevien teesien perusteella
esitämme seuraavaa:
Tasavallan presidentille
Tasavallan Presidentin tulee puolustaa
maamme täysivaltaisuutta ja itsenäisyyttä sekä
toimia Suomen kansan parhaaksi, rauhan turvaamiseksi ja sosiaalisen
oikeudenmukaisuuden edistämiseksi. Odotamme, että Te
Rouva Tasavallan Presidentti esiinnytte ja toimitte sen puolesta,
että Suomen kansa saa päättää omasta
rahastaan ja että suomalaiset saavat elää EU:n
sotilasliiton ulkopuolella sotilaallisesti liittoutumattoman täysivaltaisen
tasavallan kansalaisina, ja että ne tahot, joille päätöksenteko
kussakin asiassa kuuluu, saavat tietoonsa Teidän kantanne.
Suomen Pankille
Katsomme, että Suomen Pankin tulee
peruuttaa päätöksensä hävittää
nykyiset hyväkuntoiset rahat silppuamalla setelit ja sulattamalla
metallirahat, koska tähän ei ole laillista perustetta:
euroon siirtymisestä kun ei ole päätetty Suomen
kansan tahdon eikä perustuslain mukaisesti.
Oikeuskanslerille
Koska Suomessa ei ole perustuslakituomioistuinta,
odotamme, että oikeuskansleri ylimpänä lain valvojana
ryhtyy toimiin, jotka takaavat sen, että oma rahamme, Suomen
markka, säilytetään kansan enemmistön tahdon
mukaisesti eikä siitä luovuta laittomasti.
Valtioneuvostolle
Valtioneuvoston tulee antaa eduskunnalle
esitys kansanäänestyksestä, jolla ratkaistaan,
hyväksyykö Suomen kansa hallituksen päätöksen
luopua omasta rahastamme, valuuttavarantomme hallinnasta ja omasta
itsenäisestä raha- ja valuuttakurssipolitiikastamme
sekä esitykset asian käsittelemisestä laillisessa
järjestyksessä.
Eduskunnalle
Esitämme, että eduskunta säätää
lain kansanäänestyksestä, jolla ratkaistaan Suomen
kansan enemmistön haluamalla tavalla Suomen markan ja Suomen
Pankin valuuttavarannon kohtalo samoin kuin se, päätetäänkö
maassamme noudatettavasta raha- ja valuuttakurssipolitiikasta
Suomessa vai EKP:ssa Saksassa.
Työmarkkinajärjestöille
Odotamme, että työmarkkinajärjestöt
Suomen tuotantoelämän ja kansan edun vaalimiseksi puolustavat
omaa valuuttaa, Suomen markkaa.
Pidämme tärkeänä, että ammattiyhdistysliikkeen
jäsenkuntansa etujen puolustajana toimii sen puolesta, että
Suomen oma raha, oma valuuttavaranto sekä oma itsenäinen
raha- ja valuuttakurssipolitiikka säilytetään.
Kirkolle
Omasta rahasta luopumiseen liittyy suuria
sosiaalisia ongelmia ja yhteiskunnallisten konfliktien riski.
Suomen piispat ovat näkyvästi ilmaisseet huolensa köyhyysongelmasta
maassamme. Odotamme, että Suomen evankelisluterilainen kirkko
sekä muut kirkko- ja uskontokunnat toimivat piispojen kannanottojen
edellyttämällä tavalla sosiaalisen oikeudenmukaisuuden
toteuttamiseksi, mikä edellyttää valtiollisen itsenäisyyden
ja oman rahan säilyttämistä.
Yliopistolle
Suomenkielisen yliopiston tehtävänä
on toimia tieteen vapauden ja kansallisen kulttuurin vaalijana.
Oma raha on kansankunnan valtiollisen ja kansallisen olemassaolon
keskeinen tukipilari. Toivomme, että Helsingin yliopisto
esiintyy kansallisen kulttuuriperintömme puolustajana eikä
vaikene silloin, kun se on uhattuna niin kuin nyt EU:n liittovaltioprosessissa,
joka heikentää myös Suomen ruotsinkielisen kansanosan
ja muiden vähemmistöjen edustaman kulttuurin asemaa.
Odotamme Helsingin yliopiston ja muiden korkeakoulujen puolustavan
Suomen omaa rahaa, koska siitä luopuminen murentaa kansallista
identiteettiä sekä häiritsee enemmistö- ja
vähemmistökulttuurien kesken saavutettua tasapainoa.
Tiedotusvälineille
Kansankieliset tiedotusvälineet
ovat yli puolentoista vuosisadan ajan tehneet arvokasta työtä
kansallisen identiteetin ja valtiollisen itsenäisyyden puolesta.
Suomalaisten tiedotusvälineiden tehtävänä
on jatkaa tätä perinnettä, puolustaa kansanvaltaa
ja sananvapautta sekä välittää oikea kuva
vallitsevasta todellisuudesta. Tämän mukaisesti odotamme,
että tiedotusvälineet käsittelevät totuudenmukaisesti
Suomen markan merkitystä ja asettuvat puolustamaan kansan
oikeutta päättää omasta rahasta.
Sivun alkuun
|