Naiskauppa ja Suomi
Myös Suomessa on saatu tietoja
järjestäytyneestä paritustoiminnasta ja
ihmissalakuljetuksesta. Joihinkin tapauksiin liittyy vakavia
prostituoitujen tahdonvapauden loukkauksia, ja naiskaupan
tuntomerkit ovat siten selkeästi tunnistettavissa.
Naiskauppaepäilyjen tutkimista vaikeuttaa kuitenkin se, että
Suomen rikoslainsäädäntö ei tunne naiskaupan tai ihmiskaupan
käsitettä. Tilanne on muuttumassa, sillä oikeusministeriön
asettama työryhmä on jättänyt heinäkuussa 2003 ehdotuksensa
muutoksista, joita Suomen rikoslakiin tarvitaan ihmiskaupan
kriminalisoimiseksi sekä Palermon sopimuksen ihmiskauppaa
koskevan lisäpöytäkirjan ja EU:n neuvoston ihmiskaupan
torjuntaa koskeva puitepäätöksen velvoitteiden
täyttämiseksi.
Suomeen Luoteis-Venäjältä ja Baltian maista
suuntautuvan prostituution kovia otteita kuvastaa
esimerkkitapaus, jossa Tampereella toiminut parittaja oli
teljennyt prostituoidut näiden yhdistettyyn työtilaan ja
asuntoon pitkäksi aikaa vastoin heidän tahtoaan. Turusta ja
Hämeenlinnasta viranomaisten tietoon on tullut kolme tapausta,
joissa parittaja oli takavarikoinut prostituoitujen passit ja
palauttanut ne vasta rahojen tilitystä vastaan. Niin sanotussa
Korpisaaren paritusjutussa kahden virolaismiehen epäiltiin
pakottaneen kolme virolaisnaista harjoittamaan usean kuukauden
ajan prostituutiota Lappeenrannassa. Kaksi naisista kertoi
lisäksi, että heidät oli tuotu maahan pakolla, joskin
laillisin paperein ja laillista tietä. Naisten yhteensä
ansaitsemista 15 000 eurosta he olivat saaneet omaan
käyttöönsä ainoastaan ruokarahat.
Etelä-Suomen lisäksi itäprostituutio on
erityisen järjestäytynyttä myös Lapissa. Toiminnasta vastaa
järjestäytynyt rikollisverkosto, ja prostituutioon liittyy
usein pahoinpitelyä, kiristystä ja salakuljetusta. Poliisilta
saatujen tietojen mukaan Keminmaalla on käyty kauppaa myös
alaikäisillä tytöillä.
Prostituution muutos Suomessa
Suomeen suuntautuvassa, ulkomaalaisten
harjoittamassa prostituutiossa on pitkään ollut sellaisia
piirteitä, jotka eivät ole vahvistaneet pakkoprostituution
äärimmäisiä muotoja. Tällaisia tekijöitä ovat muun muassa
prostituoitujen suhteellisen hyvä koulutustaso ja kielitaito,
lähtö- ja kohdealueen keskinäinen läheisyys ja rajan yli
liikkumisen helppous sekä prostituution houkuttelevuus
ansaitsemislähteenä.
Meneillään on kuitenkin prosessi, jossa
huumekaupassa muodostuneet, suomalais-virolaiset ja
suomalais-venäläiset järjestäytyneen rikollisuuden verkostot
pyrkivät saamaan itäprostituution hallintaansa. Kehitys
lisää prostituoitujen törkeää hyväksikäyttöä, sillä
huumeita käyttävät ja kanssasyyllisiksi pakotetut
prostituoidut ovat aiempaa alisteisemmassa asemassa
parittajiinsa nähden. Lisäksi ammattirikolliset ovat
toimintatavoiltaan huomattavasti kovempia ja
häikäilemättömämpiä kuin aikaisemmat parittajat.
Rikollisten ylikansalliset verkot takaavat myös sen, että
prostituoitujen mahdollisuus vapautua paritussuhteesta vaikeutuu
huomattavasti.
Lisäksi parittajien asemaa ovat vahvistaneet
vuonna 1999 Suomen ulkomaalaislakiin (378/1991) tehty muutos,
jonka mukaan ulkomaalainen voidaan käännyttää, jos hänen
voidaan perustellusti epäillä myyvän seksuaalipalveluita.
Kerran käännytetty prostituoitu ei voi enää palata
harjoittamaan prostituutiota ilman parittajien tai
salakuljettajien apua. Olosuhteita itsenäisen prostituution
harjoittamiselle vaikeutti myös se, että suurimmat kaupungit
kielsivät katuprostituution järjestyssäännöissään, sillä
prostituoidut joutuvat nyt turvautumaan parittajien apuun
tilojen ja asiakkaiden hankinnassa.
Naiskaupan vastaiset toimet Suomessa
Suomen tämän hetkisessä voimassa olevassa
lainsäädännössä ihmiskauppaa ei ole nimenomaisesti
kriminalisoitu. Monet siihen liittyvät teot ovat kuitenkin
rikoksina rangaistavia. Tapauksia, jotka täyttävät Palermon
sopimuksen ihmiskauppaa koskevan lisäpöytäkirjan antaman
ihmiskaupan määritelmän, käsitellään tällä hetkellä
Suomessa laitonta maahantuloa koskevan, tahdonvapautta suojaavan
ja seksuaalista itsemääräämisoikeutta suojaavan
lainsäädännön sekä ulkomaalaislainsäädännön
rikkomisena. Suomen voimassa oleva lainsäädäntö ei
kuitenkaan ole kattava eikä se riitä täyttämään
kansainvälisiä velvoitteita.
Naiskauppaepäilyjen ja paritustapausten
tutkiminen on Suomen lainsäädännön tämänhetkisessä
tilanteessa vaikeaa. Uhrit eivät halua ilmoittaa rikoksesta
poliisille, sillä ulkomaisina prostituoituina heidät voidaan
karkottaa maasta ulkomaalaislakiin perustuen. Kotimaahansa
käännytetyt naiskaupan uhrit jäävät ilman suojaa
hyväksikäyttäjiensä koston armoille. Samasta syystä
prostituoidut eivät myöskään ole halukkaita todistamaan
hyväksikäyttäjiään vastaan oikeudessa. Suomessakin on
tapauksia, joissa käännytettyihin prostituoituihin ei ole
enää saatu yhteyttä kotiin palauttamisen jälkeen.
Oikeusministeriön asettama työryhmä on
esittänyt ihmiskauppaa ja törkeää ihmiskauppaa koskevien
rangaistussäännösten lisäämistä rikoslain vapauteen
kohdistuvia rikoksia koskevaan lukuun 25. Tällä
lakiuudistuksella Suomi täyttää Palermon sopimuksen ja sen
ihmiskauppaa koskevan lisäpöytäkirjan, EU:n neuvoston
ihmiskaupan torjumista koskevan puitepäätöksen sekä muun
muassa lasten oikeuksien yleissopimuksen lasten myyntiä,
lapsiprostituutiota ja lapsipornografiaa koskevan valinnaisen
pöytäkirja luomat kansainväliset velvoitteet.
Ihmiskaupan kriminalisoimisen lisäksi Suomen on
taattava lainsäädännöllään ihmiskaupan uhreille riittävä
suoja. Suomessa tulisi pohtia ainakin tilapäisen oleskeluluvan
myöntämistä ihmiskaupan uhreille, suojeluohjelmien
perustamista sekä uhreille että todistajille ja uhrien aseman
parantamista rikosoikeudenkäyntimenettelyssä. Myös tapoja
auttaa uhreja fyysisesti, henkisesti ja sosiaalisesti tulisi
kehittää. Lisäksi naiskauppaa tulisi ehkäistä panostamalla
tiedotukseen ja pyrkimällä vähentämään seksipalvelujen
kysyntää lainsäädännöllä.
Yläpalkin valokuvat ovat
elokuvasta Lilja 4-ever,©2002 Memfis Film.
|