Turvapaikkamenettely
YK:n
pakolaissopimuksessa on määritelty pakolainen. Siinä ei
kuitenkaan ole varsinaisia määräyksiä
turvapaikkamenettelystä. Menettelyt vaihtelevatkin eri maissa.
Suomessa turvapaikkamenettely perustuu ulkomaalaislakiin, jota
on viimeksi muutettu 1.3.2002.
Euroopan unionissa on tarkoitus luoda
yhtenäinen turvapaikkamenettely unionin alueelle, mutta
toistaiseksi jäsenvaltioissa on käytössä hyvinkin erilaiset
turvapaikkamenettelyt.
Turvapaikkahakemus
Suomessa turvapaikkahakemus jätetään
poliisille tai rajaviranomaisille. Sitten hakija majoitetaan
turvapaikanhakijoille tarkoitettuun vastaanottokeskukseen, joita
on eri puolilla Suomea.
Säilöönotto
Jos hakijan henkilöllisyys tai matkareitti
Suomeen ovat epäselviä, hänet saatetaan ottaa säilöön.
Pakolaisuuteen kuitenkin usein kuuluu se, ettei pakotilanteessa
voi saadakaan mukaansa henkilöllisyyspapereita. Useinhan pako
tapahtuukin salakuljettajan avulla ja väärän passin turvin
tai kokonaan ilman passia.
Heinäkuussa 2002 avattiin ns. suljettu
vastaanottokeskus entisen lääninvankilan tiloihin Helsingin
Katajanokalle. Tämä on parannus entiseen, jolloin
säilöönotettuja pidettiin poliisiputkassa yhdessä
rikoksentekijöiden kanssa. Entinen vankila ei ole kuitenkaan
oikea paikka suljetuksi vastaanottokeskukseksi, vaan voi
aiheuttaa lisätraumoja vaikeista oloista lähteneille
turvapaikanhakijoille. Katajanokka onkin tarkoitettu
tilapäiseksi ratkaisuksi.
Säilöönotto voi kestää joistakin
päivistä jopa kuukausiin ja sen jatkamisesta päätetään
käräjäoikeudessa kahden viikon välein. Säilöönottoaikana
poliisi selvittää henkilöllisyyttä ja matkareittiä muun
muassa lähettämällä sormenjälkivertailupyyntöjä muihin
EU-maihin. EU maat ovat Dublinin sopimuksessa sopineet siitä,
mikä maa on velvollinen tutkimaan turvapaikkahakemuksen, jos
hakija on ollut useassa EU-maassa. Jos selviää, että hakija
on ollut vaikkapa Ruotsissa ennen Suomeen tuloaan, hänet
yleensä lähetetään Ruotsiin turvapaikanhakuprosessiin.
Myös kielteisen päätöksen saanut
turvapaikanhakija voidaan ottaa säilöön maastapoistamisen
yhteydessä.
Turvapaikkapuhuttelu
Turvapaikanhakija kutsutaan
turvapaikkapuhutteluun poliisin luo tai Ulkomaalaisvirastoon
joitakin päiviä tai joskus peräti useita kuukausia
turvapaikkahakemuksen jättämisen jälkeen. Tavoitteena on,
että vuoteen 2004 mennessä turvapaikkapuhuttelut ovat
siirtyneet kokonaan Ulkomaalaisvirastolle.
Ulkomaalaisvirasto tekee päätöksen
turvapaikka-asiassa turvapaikkapuhuttelupöytäkirjan
perusteella. Siksi onkin tärkeää, että turvapaikanhakijan
kertomus tulee oikein ja täydellisesti kirjatuksi
puhuttelupöytäkirjaan.
Ensimmäinen päätös
Puhuttelun jälkeen Ulkomaalaisvirasto tekee
asiassa päätöksen.
Jos päätös on myönteinen, hakija saa
yleensä joko pakolaisstatuksen tai oleskeluluvan suojelun
tarpeen vuoksi. Tämän jälkeen hänelle etsitään kuntapaikka
ja kotoutuminen suomalaiseen yhteiskuntaan alkaa.
Kielteinen päätös voidaan tehdä joko
nopeutetussa tai normaalissa menettelyssä. Päätöksen laatu
vaikuttaa mm. siihen, miten henkilön maastapoistaminen
voi tapahtua.
Päätöksestä valittaminen
Normaalissa käsittelyssä
Ulkomaalaisviraston kielteisestä päätöksestä saa valittaa
Helsingin hallinto-oikeuteen. Hallinto-oikeudessa asiaa voidaan
käsitellä myös suullisesti. Turvapaikanhakija saa oleskella
Suomessa sinä aikana, kun valitusta käsitellään.
Jos hallinto-oikeus muuttaa
Ulkomaalaisviraston päätöksen, se voi katsoa hakijan olevan
joko pakolainen tai suojelun tarpeessa oleva. Käännytys
voidaan kumota myös muista syistä.
Jos Helsingin hallinto-oikeus ei muuta
Ulkomaalaisviraston tekemää päätöstä, saa päätöksestä
edelleen valittaa vain, mikäli siihen saa korkeimmalta
hallinto-oikeudelta valitusluvan. Käännytys voidaan kuitenkin
panna täytäntöön hallinto-oikeuden päätöksen jälkeen,
mikäli korkein hallinto-oikeus ei päätä täytäntöönpanon
keskeytyksestä.
Jos valituslupa myönnetään ja asia
tutkitaan vielä KHO:ssakin, päätös voi olla kielteinen tai
myönteinen. Käytännössä valituslupa myönnetään harvoin
ja yleensä Helsingin hallinto-oikeuden päätös jääkin
lopulliseksi.
|