Ihmisoikeudet.net - etusivulle
Teemat Sanasto Haku Tutkimus Opettajalle På svenska
  Etusivu > Opettajalle > Pedagogisia näkökohtia
Ihmisoikeuksien opettaminen
- pedagogisia näkökohtia
 
Ihmisoikeuskasvatus on tehokkainta, kun siinä käytetään osallistuvan oppimisen keinoja. Tässä osiossa esitellään menetelmiä, joiden avulla voidaan pohtia arvokäsityksiä, kyseenalaistaa ennakkoasenteita ja ennakko-oletuksia ja liittää esimerkiksi ihmisarvon ja tasa-arvon käsitteet oppilaiden jokapäiväiseen kokemukseen ihmisistä, vallasta ja vastuusta.
 
Menetelmät on todettu erityisen hyvin ihmisoikeuskasvatukseen sopiviksi, koska ne kannustavat kriittiseen ajatteluun, kognitiiviseen ja affektiiviseen oppimiseen, kokemusten ja mielipiteiden erilaisuuden hyväksymiseen sekä jatkuvaan oppimisprosessiin osallistumiseen.