Ihmisoikeudet.net - etusivulle
Teemat Sanasto Haku Tutkimus Opettajalle På svenska
  Etusivu > Opettajalle > Pedagogisia näkökohtia > Keskustelu ja väittely
Keskustelu ja väittely
 
On monia menetelmiä, joilla voidaan kannustaa oppilaita käymään merkityksellisiä pari-, pienryhmä- tai ryhmäkeskusteluja. Luottamuksen ja molemminpuolisen kunnioituksen ilmapiirin luomiseksi luokkahuoneeseen oppilaat voivat sopia yhteisistä keskustelusäännöistä.

Jotkin aiheet sopivat parhaiten käsiteltäviksi paneelikeskustelun tai väittelyn avulla, jolloin muutaman oppilaan ryhmä keskustelee asiasta ja muut esittävät kysymyksiä ja kommentteja. 

Toisiin aiheisiin taas sopii parhaiten niin kutsuttu keskustelupiiri. Keskustelupiirissä oppilaat istuvat kahdessa sisäkkäisessä ringissä siten, että jokaisella on kasvojensa edessä keskustelukumppani. Oppilaat keskustelevat heitä vastapäätä istuvan ihmisen kanssa. Jonkin ajan kuluttua opettaja pyytää sisempää rinkiä siirtymään yhden askelman verran oikealle, jotta jokainen saa keskustella samasta aiheesta uuden keskustelukumppanin kanssa. Tämä antaa oppilaille mahdollisuuden omien näkemysten uudelleenarviointiin ja argumentoinnin kehittämiseen. 

Saadakseen koko ryhmän mukaan keskusteluun opettaja voi käyttää ns. puhetikkua tai puhepalloa. Opettaja esittää avoimen kysymyksen (esim. ihmisarvon merkityksestä) tai aloittaa lauseen, jota oppilaiden tulee jatkaa. Jokainen vastaa kysymykseen vuorollaan muiden kuunnellessa. Vuoron merkkinä ja toisen puheen kunnioittamisen apuna voidaan käyttää esinettä (esim. palloa), joka liikkuu oppilaalta toiselle puheenvuoron mukana.  

Edellistä harjoitusta voidaan varioida käyttämällä puheverkkoa, jossa puheenvuoron merkkinä on lankakerä. Jokainen puhuja kiertää lankakerää auki ja pitää kiinni langan siitä kohdasta, joka hänen käteensä on sattunut. Syntynyt verkko visualisoi ryhmän kommunikaatiotapoja ja -suhteita.