Ihmisoikeudet.net - etusivulle
Teemat Sanasto Haku Tutkimus Opettajalle På svenska
  Etusivu > Opettajalle > Pedagogisia näkökohtia > Luovan ilmaisun keinot
Luovan ilmaisun keinot
 
Luovan ilmaisun avulla on usein mahdollista konkretisoida vaikeita asioita ja tehdä abstrakteista asioista henkilökohtaisia. Sekä tunnetta että älyä vaativat harjoitukset muokkaavat asenteita ja jättävät selkeitä muistijälkiä.

Ihmisoikeuksia voidaan käsitellä kirjoittamalla, piirtämällä tai muotoilemalla sekä teatterin, laulun ja tanssin keinon. Esimerkiksi syrjintää voi helposti konkretisoida pyytämällä oppilaita piirtämään kuva syrjintätilanteesta ja keskustelemalla sen jälkeen siitä, miten kuvan tilannetta voisi muuttaa.

Roolipeli

Roolipeli on pieni teatteriesitys, joka esitetään koko luokalle. Se on suurelta osin improvisoitu ja se voidaan toteuttaa joko kertomuksena (jossa on kertoja ja avainhenkilöt) tai tilanteena (jossa avainhenkilöt keksivät tarinan kulun sen edetessä, mahdollisesti opettajan tai muiden oppilaiden avustuksella). 

Roolipeli voi perustua koulumaailman arkipäiväiseen tilanteeseen tai esimerkiksi päivänpolttavaan uutiseen. Oppilaita kannustetaan pohtimaan vaihtoehtoisia tilanteen kulkuja. 

Roolipeli toimii parhaiten, kun se on lyhyt. Roolipelin jälkeiselle keskustelulle ja pelin mahdolliselle uusinnalle siten, että siinä on vaihtoehtoinen ratkaisu, tulisi varata riittävästi aikaa. Opettajan tulisi pitää huolta siitä, että oppilaat saavat ilmaista roolipelin aikana heränneet tuntemuksensa, ja muistuttaa oppilaita siitä, että he eivät ole yhtä kuin roolinsa. Myös roolipeliin aktiivisesti osallistuneiden oppilaiden tulisi kyetä astumaan ulos roolistaan ja tarkastelemaan esitettyä tilannetta ulkoapäin esimerkiksi esittämällä siitä kysymyksiä.

Laajennetun roolipelin aiheena voi olla esimerkiksi kuviteltu oikeudenkäynti, haastattelu tai parlamentin istunto. Tämänkaltainen simulaatio vaatii enemmän aikaa ja valmistelua.