Menetelmää voidaan käyttää sekä
teoreettisten että käytännön ongelmien käsittelemiseen.
Lähtökohdaksi tarvitaan kysymys tai ongelmallinen tilanne,
johon on olemassa monenlaisia vastauksia tai ratkaisuja.
Kysymys tai tilanne esitetään koko ryhmälle, minkä
jälkeen kaikki mahdolliset vastaukset tai reaktiot siihen
kirjoitetaan taululle tai piirtoheittimen kalvolle. Kaikki
vastaukset kirjataan ylös vaatimatta niille minkäänlaisia
selityksiä tässä vaiheessa. Vastauksia ei vielä myöskään
arvioida, arvostella tai hylätä.
Sen jälkeen opettaja joko yksin tai yhteistyössä
oppilaiden kanssa ryhmittelee ja analysoi vastauksia ja kommentteja.
Vastauksia voidaan yhdistellä,
hyväksyä tai hylätä yhteisen keskustelun tuloksena.
Lopuksi koko ryhmä tekee suosituksia ja ratkaisee
asian.
Aivoriihi kannustaa aktiiviseen osallistumiseen ja innostaa
luovaan ja ennakkoluulottomaan ajatteluun. Monet Ihmisoikeudet.netin
harjoitussivuilla olevista tehtävistä sopivat aivoriihessä käsiteltäviksi.