Harjoituksia ihmisoikeuksista
Kansalais- ja poliittiset oikeudet
Keskustelkaa ryhmässä kuolemanrangaistuksen mahdollisesta oikeutuksesta ja kuolemanrangaistusta vastaan puhuvista seikoista. Monissa maissa kuolemanrangaistuksen säilyttämiselle esitetty viimekätinen perustelu on, ettei yleinen mielipide kannata kuolemanrangaistuksen poistamista. Tulisiko näissä maissa asiasta järjestää kansanäänestys?
Abortin ohella ihmiselämän määritelmä ajankohtaistuu eutanasian eli armokuoleman yhteydessä. Liittyykö sellaisen hoidon lopettamiseen, jota annetaan parantumattomasti sairaan henkilön elämän ylläpitämiseksi, samanlaisia moraalisia ongelmia kuin kuolemanrangaistuksen täytäntöönpanoon? Onko asiassa merkitystä sillä, että potilas itse on ilmaissut tahtonsa lopettaa hoito, kun paranemisen mahdollisuutta ei ole?
Valmistelkaa yksin tai pareina perusteluja sille, miksi yhdessä sopimanne kahden ihmisoikeuden välillä näyttäytyvä jännite tulisi ratkaista. Voitte valita lähtökohdaksi esimerkiksi vastamielenosoittajien pyrkimyksen iskulausein häiritä toista rauhanomaista mielenosoitusta. Yksi tai kaksi ryhmän jäsenistä valmistelee tietyn ihmisoikeuden etusijaa koskevan puheenvuoron, yksi tai kaksi muuta perustelut vastakkaiselle kannalle. Ryhmän muiden jäsenten tehtävänä on keskenään neuvotellen päättää, kumpi perustelu on vakuuttavampi.
Taloudelliset, sosiaaliset ja sivistykselliset
oikeudet
Seuraa viikon ajan tiedotusvälineitä (lehdet, tv, radio,
internet) ja pohdi miten ihmisoikeudet tulivat esille. Mikä
on juuri nyt ajankohtaista? Miten asioista uutisoidaan?
Esitetäänkö esimerkiksi nälänhätä ihmisoikeuksien
loukkauksena?
Selvitä tilastojen ja raporttien avulla miten tulot jakautuvat ja
miten hyvinvointipalvelut kuten terveydenhuolto, koulutus ja
sosiaaliturva on järjestetty kahdessa erilaisessa valtiossa,
esimerkiksi Suomessa ja Yhdysvalloissa, tai Ranskassa ja Kiinassa.
Pohdi:
Eroavatko tutkimiesi kahden valtion käsitykset TSS-oikeuksista?
Jos, niin miten?
Rikotaanko mielestäsi tutkimissasi valtioissa TSS-oikeuksien
sopimusta?
Tutustu Suomen
Unicefin internet-sivuihin (www.unicef.fi)
ja vastaa seuraaviin kysymyksiin:
Mitä mahdollisuuksia ihminen saavuttaa koulutuksen avulla?
Montako vuotta koulua tulisi vähimmillään saada käydä
perustaitojen oppimiseksi?
Onko tytöillä ja pojilla tasa-arvoinen oikeus käydä
koulua
a. Suomessa?
b. Maailmassa?
Erityisryhmien oikeudet ja syrjintä
Piirrä kuva tilanteesta, jossa mielestäsi ihmisen tai
ihmisryhmän syrjintää tapahtuu. Miten sinä ja ystäväsi
voitte parantaa tilannetta, niin ettei syrjintää enää
tapahtuisi?
Tapahtuuko mielestäsi koulussasi tai harrastuksesi parissa
syrjintää? Millaista syrjintä on ja kehen se kohdistuu? Miksi
mielestäsi syrjintää on ja miten sinä voisit vaikuttaa
tilanteeseen?
Vähemmistöt ja alkuperäiskansat
Mitä vähemmistöjä Suomessa on? Tunnetko ketään vähemmistöryhmään
kuuluvaa?
Onko mielestäsi oikein määritellä ihmisiä vähemmistöihin?
Onko tästä määrittelystä mielestäsi haittaa vai hyötyä
mm. saamelaisille, ruotsinkielisille ja maahanmuuttajille?
Tunnetko erilaisen etnisen taustan omaavia ihmisiä? Miettikää
ajatuksianne romaneista ja / tai saamelaisista. Miten mielikuvanne
ovat muodostuneet? Mistä olet saanut tietosi heistä? Millä
keinoin rasismia ja rotusyrjintää voidaan estää?
Harjoitukset:
Amnestyn Suomen osaston ihmisoikeuskasvatusryhmä
Scheinin - Yhteiset ihmisoikeutemme
Ihmisoikeusliitto - Ihmisoikeudet, sinun oikeuksiasi