Sostikan ja Muunan tarina
Nepalilaiset
Sostika ja Muuna kävivät yhdessä Unicefin aamukoulua. Nyt
vain toinen heistä saa jatkaa koulunkäyntiä. köyhissä
maissa tyttöjen 0ikeus käydä koulua jää usein toteutumatta.
Nepal on hyvin köyhä maa, jossa ei
arvosteta tyttöjen koulutusta. Köyhissä perheissä lasten,
erityisesti tyttöjen, täytyy osallistua perheen
elättämiseen. Siksi koulunkäyntiin ei jää aikaa. Pienestä
pitäen tytöt joutuvat hoitamaan pikkusisariaan, valmistamaan
ruuan, siivoamaan, sekä tekemään raskaita peltotöitä.
Kansainvälisen Unicefin aamukoulut on
suunniteltu niille työtä tekville lapsille, jotka eivät
pääse tavalliseen kouluun. Unicefin aamukoulussa oppilaat
ehtivät oppia lukemaan, kirjoittamaan ja laskemaan ennen kuin
päivän työt alkavat. Opetusta annetaan kaksi tuntia
päivässä kello seitsemästä yhdeksään, yhdeksän kuukauden
ajan.
9-vuotias Sostika on iloinen. Hän saa jatkaa
aamukoulusta oikeaan kouluun! Sostika on etu-oikeutettu, sillä
Nepalissa pojat ovat koulunkäynnissä etusijalla. AJatellaan,
ettei tyttöjä kannata kouluttaa, koska heidät naitetaan
nuorina ja he muuttavat miehensä mukana pois. Miksi kastella
naapurin puutarhaa, sanovat nepalilaiset. Onneksi Sostika saa
mahdollisuuden käydä koulua. Nyt hän osaa jo lukea ja
kirjoitaa ja tietää, että esimerkiksi kädet pitää pestä
ennen ruokailua. Koulun käytyään Sostika on yksi niistä
harvoista nepalilaisnaisista, jotka osaavat lukea ja
laskea.
Sostikan ystävä Muuna kävi aamukoulua
puoli vuotta. Nyt hän on surullinen, joska vanhemmat eivät
päästä häntä enää oikeaan kouluun yhdessä Sostikan
kanssa. Isä ja äiti tarvitsevat Muunaa kokopäiväisenä apuna
taloustöissä ja riisipellolla, sillä Muunan veljet ovat
aloittaneet koulunkäynnin, eivätkä enää ehdi auttamaan.
Muuan kertoo rohkeasti omasta elämästään: "Olen
pettynyt vanhempiini. He pilaavat elämäni estämällä
koulunkäynnin jatkamisen. Minun lapsillani on oltava paremmat
mahdollisuudet. Jos minä saan tytön, teen kaikkeni että hän
saa käydä koulua."
Perustuu
tekstiin Unicef: Oikeuden aika.
|