"Oikeus koulutukseen on
avain kaikkien muiden ihmisoikeuksien toteutumiseen." – Katarina Tomasewski
Koulutuksen yhtenä yleismaailmallisena
tavoitteena tulisi olla ihmisen persoonallisuuden täysipainoinen kehittäminen sekä
ihmisoikeuksien ja perusvapauksien kunnioittamisen
vahvistaminen. Ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen
johdannossa kutakin yksilöä ja yhteiskuntaelintä kehotetaan
"valistamalla ja opettamalla edistämään näiden
oikeuksien ja vapauksien kunnioittamista".
Kansainvälisten ihmisoikeussopimusten
mukaisesti koulutuksen tulisi pyrkiä luomaan
yleismaailmallista ihmisoikeuskulttuuria välittämällä tietoja ja taitoja
sekä muokkaamalla asenteita. Koulutuksen tavoitteena
tulisi olla
a. ihmisoikeuksien ja perusvapauksien
kunnioittamisen vahvistaminen
b. ihmisen persoonallisuuden ja arvontunteen täysipainoinen
kehittäminen
c. ymmärryksen, suvaitsevaisuuden, sukupuolten välisen
tasa-arvon sekä kaikkien kansojen, alkuperäiskansojen ja
rodullisten, kansallisten, etnisten, uskonnollisten ja
kielellisten ryhmien välisen ystävyyden edistäminen
d. kaikkien ihmisten osallistumisen mahdollistaminen vapaan
yhteiskunnan toimintaan
e. YK:n rauhan ylläpitämiseen tähtäävien toimien
edistäminen.
Tavoitteita tulisi edistää
kaikilla opetuksen tasoilla, mukaan lukien esiopetuksessa,
perusopetuksessa, keskiasteella, korkeakoulutuksessa,
ammatillisessa opetuksessa, virkamieskoulutuksessa sekä
julkisessa tiedottamisessa.
YK:n erityisjärjestöt noudattavat
tavoitteita kaikissa koulutukseen ja opetukseen liittyvissä
toimissaan. Unesco käsittelee niitä
vuodelta 1974 peräisin olevassa Unescon
suosituksessa, joka koskee kasvatusta kansainväliseen
ymmärtämykseen, yhteistyöhön ja rauhaan sekä
ihmisoikeuksien ja perusvapauksien opetusta. Suosituksen mukaisesti Unesco hyväksyi vuonna 1979
suunnitelman ihmisoikeuskasvatuksen kehittämisestä. Sitä on
sen jälkeen täydennetty monin tavoin.
Perustuu tekstiin
Levin: Ihmisoikeudet. Kysymyksiä ja vastauksia.