
                
                
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  
                  Låt oss säga att en plats
                    är en plätt eller ett område
                    på jorden, men varje plätt på jorden är inte en
                    plats. Vad är det som
                    kvalificerar punkter eller områden på jorden som
                    platser? Hur blir en plats
                    synlig i omgivningen? Hur ska vi förstå förhållandet
                    mellan den enskilda
                    platsen och världen i stort? Vilka texter kan kasta
                    ljus på dessa frågor?
                    
                  
Låt mig börja med ”Steder”
              [Platser], en liten artikel av Jakob
                Meløe, som var professor i filosofi vid
              Universitetet i Tromsø i över 20
              år. Hans tänkande är präglat av den nordliga världen. Det
              är särskilt
              kustfiskarens platser och hans omvärld som Meløe beskriver
              och reflekterar över
              i sina texter. Det är kustfiskaren som, tillsammans med
              rendriftssamen, får stå
              som modell för människans förhållande till världen, ja,
              som får sätta sin
              prägel på själva det begrepp om världen som Meløes
              filosofi bygger på.
För Meløe är det de praktiska verksamheter vi medverkar i och de redskap som hör till verksamheterna, som ger omvärlden form och som låter platser bli synliga i den. Kustfisket är kustbefolkningens levnadsgrund, båten är väsentlig för kustfisket, och en väsentlig plats för kustfisket är en god plats att lägga till vid med båten:
Det är bergets
              form, till exempel den låga avsatsen ner mot kustlinjen,
              det är det sätt på
              vilket detta bergsstycke avskärmas från sjögången av ett skär, det är strömförhållandena
              invid berget osv. som gör
              det till en god plats att lägga till vid. Och denna form
              på berget, detta läge
              bakom skäret, dessa strömförhållanden, allt detta har
              funnits där långt innan
              vi börjades färdas i roddbåt på havet. [...] Men det var
              först efter att vi
              hade börjat färdas i roddbåt på havet som just detta
              stycke berg, just detta
              skär, strömförhållandena i just det stycke vatten som
              ligger mellan dem osv.
              löpte samman till en plats, under begreppet: en plats där
              det är gott att lägga
              till med en roddbåt. Utan båten är det antagligen
              ingenting som låter just
              detta stycke av kustterrängen framträda med en bestämd
              karaktär. Det framträder
              med båten, som ett av de drag som ger kustterrängen dess
              form. (Meløe, s. 8.)
            
[L]okalsamhällets
olika
              världar, var och en med sina platser och verksamheter,
              vare sig de har
              byggts upp kring båten, fähuset, bruket, slipen eller
              något  annat
              är så inflätade i varandra att du inte
              kan ta ut en bit och betrakta den lösryckt från de andra
              utan att bitens karaktär
              förändras [...]. (10) 
            
Meløes
              filosofi ber om och kräver beskrivningar av livet och
              livsformen som vecklas ut i landskapet.
              Det är svårt att riva
              loss filosofins kvalitet från beskrivningarnas kvalitet. I
              beskrivningarna ges
              det akt på aktörens handlag och blick (kunnighet
              som Meløe skulle
              säga). Och den goda
              beskrivningen nöjer sig inte bara med att vara tålmodig
              och noggrann i den
              beskrivning av den enskilda handlingen, det specifika
              redskapet, som avtäcker
              just detta stycke terräng som en plats. Den öppnar sig mot
              och tydliggör
              förbindelsen mellan den enskilda människans specifika
              göromål här, just här,
              och de större och största sammanhang detta göromål ingår
              i: verksamheten,
              samhällets ordningar och naturens betingelser och
              växlingar. 
              Ändå
              kan man resa vissa tvivel kring den roll Meløe ger
              verksamheterna i sitt
              tänkande kring platsen. Är det säkert att det
              omvärldsförhållande som uppbärs
              av en praktisk målinriktad handling, ger oss ett
              privilegierat tillträde till
              den ställning och betydelse omvärlden och platserna har
              för oss och vår
              existens? Är det tänkbart att denna blick för platsen och
              dess roll i livet i
              för hög grad är betingad av det produktiva och
              målinriktade arbetslivet?
Jag
              ska här vända mig till en text som erbjuder en helt annan
              syn på människans
              förhållande till sin omvärld: en modern klassiker i den
              finlandssvenska
              litteraturen: Tove
                Janssons Sommarboken
              (1972) . Därmed har vi
              lämnat filosofin och begett oss över till
              skönlitteraturen, men detta behöver
              inte vara till men för den som vill tänka kring platser. I
              Sommarboken befinner vi oss fortfarande i
              ett kustlandskap långt
              norr i världen, i Finska vikens skärgård, där Sophia, 6,
              hennes farmor och far
              tillbringar sommaren. (Modern är död.) Allt som sker i
              denna berättelse sker på
              ön eller på de omgivande öarna eller på havet. Och bara en
              liten del av det som
              sker i berättelsen rör sig kring praktiska göromål som kan
              räknas som en del av
              och ett deltagande i en verksamhet. Det mesta som sker i
              berättelsen är sådant
              som hör hemma utanför arbetets timmar; arbetet med att
              sätta potatis i den oansenliga
              potatisåkern är snarast ett undantag. Sophias far sitter
              vanligen vid bordet
              och arbetar, så hans aktivitet kan inte delta i och ge
              form åt omvärlden. Hans
              ansträngningar att få blomlökar från Holland att frodas på
              ön utgör också ett
              undantag.
Deltar
              i omgivningarna gör däremot de två som berättelsen
              koncentrerar sig kring:
              Sophia och farmor. Den ena är för ung för att integreras i
              den vuxnas
              verksamhetet och förehavanden, den andra för gammal och
              skröplig. (Hon är
              oftast litet i obalans.) Så händelserna i berättelsen äger
              rum utanför arbetets
              krav och verksamheternas stränga ordningar. Här är det få
              handlingar som tar
              sikte på att få något uträttat. 
Omvärlden och
              dess platser kommer till synes på ledighetens betingelser.
              Deras aktiva fritid
              präglas av den stora åldersskillnaden mellan dem: Sophias
              lätta, men oerfarna
              och stundom ängsliga steg kontrasteras mot farmoderns
              långsammare och mera stapplande
              steg. Fritiden präglas av både trots och
              ängslan, och av viljan att på trots utmana ängslan, eller
              att hjälpa den andra
              över hennes. Och av deras förmåga att röra sig djupare in
              i omgivningens dolda
              fickor: grottan man måste ta sig till genom urskogen och
              vars ingång är för
              trång för att farmor ska kunna komma in. Men Sophia kan
              berätta för henne hur
              det ser ut därinne: ”Det är grönt, berättade Sophia, och
              sen luktar det ruttet
              och det är hemskt vackert och längst in är det heligt för
              där bor Gud till
              exempel i en ask” (Jansson: 80). De kan också fantisera in
              en främmande värld i
              sin lilla fläck på jorden: de bygger ett litet Venedig i
              en myrgrop, med
              utgångspunkt i en bild av den italienska staden på ett
              postkort.
              Vilken
              ordning kommer på det sättet till synes i omgivningarna,
              under fritidens aktiva
              timmar? Först fäster vi oss kanske vid den gräns havet sätter för vandringarna på ön, i det
              att de två beger sig ner
              till ”udden där berget sjönk i mörkare och mörkare
              terrasser, varje steg ner
              mot mörkret var kantat av en ljusgrön frans av sjögräs,
              den svepte fram och
              tillbaka med vattnets rörelser” (19). Vi lägger märke till
              vilket centrum huset
              skapar för rörelsen på ön, huset
              som drar upp en inte alltför skarp gräns mellan ute och
              inne, där man kan vara
              trygg om natten i och med att dörren inte
              är låst. (”Den är öppen, svarade hennes farmor. Den är
              alltid öppen, du kan
              sova alldeles lugnt.”(22).) Vi lägger märke till den gräns
              havet och horisonten
              drar upp, helhetsskapande,
              rymdformande och rogivande: 
            
”Varje
              människa
              som bor på en ö låter tid efter annan blicken glida över
              horisonten. Hon ser de
              kända hällarnas båglinjer och de sjömärken som alltid har
              funnits på samma ställe
              och hon blir styrkt i det lugna medvetandet om att sikten
              är klar och allting
              så som det ska vara” (103).
                
              
Innanför
              detta stora landskapsrum finns ett rikt fågelliv som
              Sophia och farmor följer uppmärksamt,
              och en rikhaltig vegetation präglad av ölandskapets
              speciella naturbetingelser:
              ”Sophia visste att mycket små öar i havet inte har jord
              utan torv. Torven är
              blandad med tång och sand och ovärderlig fågelspillning
              och det är därför det
              växer så bra mellan stenarna. Under några veckor varje år
              blommar det ur
              varenda spricka i berget och med mycket starkare färger än
              någonstans i hela
              landet. […] En liten ö […] sköter sig själv. Den dricker
              snövatten och vårregn och
              slutligen dagg och om torkan kommer väntar ön till nästa
              sommar och gör sina
              blommor då istället” (125). 
Naturens
              dynamiska ekvilibrium är som mest utsatt och skört i den
              döda skog de kallar
              spökskogen: ”Den hade format sig själv med långsam möda
              och balansen mellan att
              överleva och utplånas var så ömtålig att inte den minsta
              förändring var
              tänkbar. Att öppna en glänta eller åtskilja de hopsjunka
              stammarna kunde föra
              till spökskogens undergång. Kärrvattnet fick inte ledas
              bort, ingenting fick
              planteras bakom den täta skyddande muren” (23). För den
              döda skogen är den
              beskäftiga människan det största hotet mot balansen.
              Liksom hon är det för
              mossan: ”Det är bara bönder och sommargäster som går i
              mossan. De vet inte, det
              kan inte nog upprepas, att mossa är det mest ömtåliga som
              finns. Man stiger där
              en gång och mossan reser sig vid regn, den andra gången
              reser den sig inte. Den
              tredje gången man går över mossan är den död” (24).
Mossan
              är alltså en plats att
                låta bli att gå på
              för Sophia och farmor: deras blick och uppmärksamhet
              mot omgivningen leder
              dem förbi den. I övrigt kommer många slags platser till
              synes för dem, de
              flesta av dem naturverk snarare än människoverk, och utan
              namn och
              väldefinierade funktioner. Berg, skog, myr, strandlinje: olika landskapsformationer blir till
              platser i stunden: platser
              där man kan lägga sig ner, klättra, fantisera. Också missödet kan uppenbara platser, som när
              farmor har tappat sitt
              garnityr någonstans ”mellan pionerna”, så att Sophia måste
              dyka ”in under
              trädgårdens blommande tak”. Under detta tak uppebarar sig
              en annan värld: hon
              kryper
                ”mellan de gröna stammarna,
                härnere var det skönt och förbjudet, svart mjuk mark och
                där låg tänderna, vita
                och skära, en hel munfull av gamla tänder” (17-18).
Platserna
              dyker upp för Sophia och farmor där dit fötterna,
              utforskningsbehovet och
              pratet för dem, och pratet följer fötterna och topografin,
              men handlar ändå -
              eller just därför - gärna om livets
              stora frågor. I den mån vandringarna framvisar en ordning
              i landskapet, är
              denna ordning mera provisorisk, improviserad och
              tillfällig än den som
              konstitueras av verksamheter som kustfisket. Sophia och
              farmot avtäcker en infallets
              ordning. Världen förtonar sig
              som en tummelplats där människorna bara är,
              och tänker över vad det är att vara, i de ord och begrepp
              de för stunden har
              till hands.
Denna
              infallets ordning när sig mera av leken än av det
              produktiva arbetet. Och i
              denna bok står leken nära konsten. Leken står utanför det
              allvar som är inbyggt
              i produktiva verksamheter, och som syftet tillför dem.
              Leken har inte något
              syfte som bekräftar dess mening. Ändå har leken sitt eget
              allvar. Att underlåta
              att ta leken på allvar är att förstöra den som lek. Lekens
              allvar är förbundet
              med lekens flöde och
              med att man
              överlämnar sig till den och följer med i de rörelser den
              sätter i gungning. 
I
              detta förhållande till omvärlden finns det också en
              intimitet, en känslighet
              för intryck som framspringer ur det sätt på vilket kroppen
              är infälld i rummet,
              omsluten av omvärlden. I sitt arbete om perceptionens
              fenomenologi tecknar Maurice
                Merleau-Ponty en bild av hur
              kroppen finns i rummet på samma sätt som hjärtat finns i
              kroppen. Hos Jansson
              vrids denna kroppens infälldhet i rummet till. I augusti,
              när farmodern
              förbereder sig på att lämna ön, tror hon att hon hör
              ljudet av en båt som är på
              väg långt ute till havs. ”Det
                långsamma dunket passerade ön och fortsatte utåt,
                pulsslagen av den gående
                båten dunkade vidare, längre och längre bort och
                tystnade aldrig” (187). Men
                vad är det egentligen hon hör? Det är ljudet av sitt
                eget hjärta hon hör, och
                det når henne som långt utifrån: ”Så lustigt, sa
                farmorn. Det är hjärtslag,
                helt enkelt, det är ingen strömmingsbåt. Hon undrade
                länge om hon skulle gå och
                lägga sig eller stanna kvar, kanske stanna för en liten
                stund” (187).
*
I detta stycke
              reflektion över
              platsen har jag arbetat med kontrasten mellan
              verksamheternas och lekens blick
              för platser; mellan den målinriktade handlingens ordningar
              och infallets
              ordning. Men strängt taget förstår vi människans
              omvärldsförhållande illa om vi
              etablerar ett konkurrensförhållande mellan dessa blickar.
              Båda finns med i hur
              omgivningarna blir synliga för oss. Eller de bör vara det.
              Den som inte ser sig
              själv i omgivningar som har form och gestalt utöver den form och gestalt våra
              verksamheter ger dem, går miste
              om erfarenheten av att blott och bart vara,
                - här, omringad av hus, vegetation, öar och hav,
              med platser som både kan
              vara provisoriska och varaktiga, och med horisonten som
              yttersta gräns. 
Den som saknar
              blick och respekt för allt det levande som finns med i
              allt detta som bara är,
              oberoende av dess nyttovärde för
              oss, kommer kanske att gå över mossan den tredje gången så
              den dör. Och omvänt:
              den som inte i kustlandskapet ser den ordning som det
              långa livet med båt och
              fiskegarn har skapat, den verksamhet som har möjliggjort
              och fortsättningsvis
              möjliggör en mänsklig existens här, vet i en viktig
              bemärkelse inte var hon är.
              Detta är två blickar på världen som behöver varandra, och
              vårt begrepp om
              världen bör ta båda i beaktande.
Litteratur:
Jansson, Tove: Sommarboken.
                  Stockholm: Bonniers 2011 [1972].
Meløe, Jakob: ”Steder”. Hammarn 3/95.
                  Tromsø:
                  Nordnorsk kulturråd 1995.
Merleau-Ponty,
Maurice:
                  The
                    Phenomenology of Perception.
                  London: Routledge 2005 [1945].

