Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] Kippari Kallen hahmo Alice the Goon

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 01.07.2004 - 16:58:58

Tervehdys tämänkin palstan kautta, Katri.

Katri siis kysyi tätä:

Etsin Ylen tv-käännökseen suomenkielistä nimeä Kippari Kallen hahmolle
nimeltä Alice the Goon.
Seikkailee esim. täällä:
http://www.math.pitt.edu/~bard/bardware/popeye/popeye9.gif

Kerkisin selata läpi Vesan mainitseman Kippari-Kalle -kirjan (Jalava 1983). Siinä ei ollut Alice the Goonin näköistä hahmoa.

Niin kuin Vesa tuossa sanoo, väkäleuka eukko ja iso lihava korsto siinä
ovat: Merenämmä ja Toor (tässä muodossa). Nimiä on ollut eri
käännöksissä monenlaisia - eikös se Merenämmä ole esiintynyt aikoinaan
täti Vesijehun nimisenä? - Mutta niitähän et kysynyt.
Kippari-Kalle -lehdessä (1952-55) - selasin läpi nekin - on Kippari
Kalle -sarjoja, mutta enimmäkseen yksisivuisia pikkujuttuja. Niissä ei
näkynyt niissäkään tätä hahmoa.
Taitaa olla niin, että edessä on marssi johonkin isoon kirjastoon hieman
selaamaan Helsingin sanomien mikrofilmejä. Ehdotan 30- ja 40-lukua.

*** Terveisin *** Heikki

--
Heikki Kaukoranta
(heikki.kaukoranta@helsinki.fi)