Seuran toiminta | Puhekupla | Arkisto

Re: [puhekupla] arkistointi (oli: re: Sarjainfon toimittajat Ville jaVesa)

From: Heikki Kaukoranta (heikki.kaukoranta@helsinki.fi)
Date: 23.09.2003 - 13:43:43

Heipä vaan.
  Kun tämä digitointiajatus pulpahti edellisen kerran esille, kysyin
vähän täällä Helsingin yliopiston kirjastossa, jossa on harrastettu
sanomalehtien mikrofilmausta jo aika pitkään.
  Tekijänoikeuksia koskeva yleisvastaus oli, että lupa piti olla saatuna
tekijänoikeuksien omistajilta. Tekijänoikeudellinen aspekti asiassa on
varmaan se, että mikrofilmi on jo sinällään kopio, ja mikrofilmistä voi
helposti tehdä lisää kopioita. Ja sama juttu digitoidun laitoksen
kohdalla. Kopioiden teettämis- tai tekemisoikeutta pitänee jollain
tavalla sivuta, kun digitointiluvasta sovitaan oikeudenomistajan kanssa.
  Tällä haavaa ei varmaan kuitenkaan kannata enemmälti mietiskellä,
paljonko työtä digitointilupien hankinta Sarjainfon kirjoittajilta
teettäisi, jos asia ei lähde aivan heti liikkeelle. Ideoita silti
kannattaa aina kehitellä. Voin antaa sitten ilmi tahon, josta voi
kysellä ainakin neuvoa, miten lähteä käytännössä etenemään, kun se aika
tulee. - Projektirahan hankkimistahan se työ tietänee.
*** Arvelee *** Heikki
( PS. Tarkistin Helsingin yliopiston kirjaston osalta kokoelmatilanteen:
tietokantaan ei ainakaan ole merkitty mitään puutteita Sarjainfon
kohdalle. Kävin vielä erikseen hyllystä katsomassa ensimmäisen,
monistetun vuosikerran 1972. Sen numerot näin kaikki omin silmin. (Olen
ilmeisesti aikoinani hyvin huolehtinut niiden säilymisestä
jälkimaailmalle... :-) ) )

--
Heikki Kaukoranta
(heikki.kaukoranta@helsinki.fi)